For litt eldre radiolyttere er den tidligere programlederen i Radio Alta, Frøyd Karlsen, godt kjent. Høyst sannsynlig er hun også minst like godt kjent på Hammerfest sykehus og hos Fylkesmannen i Finnmark. Sistnevnte har to ganger har vært nødt å gripe inn for å gi 75-åringen hjelp. Flere ganger har hun møtt til avtalt time for operasjon, men blitt sendt hjem fra Hammerfest sykehus med uforrettet sak.

– Dessverre er jeg en av mange som er avhengig av Hammerfest sykehus, og som verken er tatt på alvor eller har fått hjelp. Mitt inntrykk er at pasienter fra Alta ikke er noe verdt. Det toppet seg da jeg kontaktet sykehuset for å få gjort kirurgisk inngrep som var forordnet av spesialist og ikke fikk operasjon. Beskjeden fra damen på sykehuset var at dersom jeg hadde så mye å klage på, kunne jeg bare finne meg et nytt sykehus, forteller Frøyd.

– Har vi verdi

Og det var nettopp det den spenstige eldre Alta-damen gjorde. Hun klaget til Fylkesmannen, og fylkeslegen påla Finnmarkssykehuset å finne et sykehus som kunne gjennomføre operasjonen så raskt som mulig på grunn av hennes helsetilstand og det fristbrudd som hadde skjedd. En hofteoperasjon har hun hatt på St. Olavs i Trondheim, og én på Martine Hansens Hospital i Bærum. Hun ble imponert både over den medisinske hjelpen sykehusene ga her, og måten som hun som menneske og pasient ble ivaretatt på.

– Fra jeg ble henvist til Martine Hansen tok det fem dager til operasjonen var gjennomført. Det var som å komme til en ny verden, sier Frøyd og forteller at siden kne- og hofteplagene utviklet seg fra 2013 og fram til i dag, har det vært tunge dager med mye smerte, noe som selv med hennes lyse sinn har gitt redusert livskvalitet.

I et av klagebrevene til Fylkesmannen forteller Frøyd at dette er hennes siste håp om å bli tatt på alvor. Den siste klagen avslutter Frøyd med følgende bekjennelse:

«Jeg har tidligere tatt flere bortkastede turer til sykehuset i Hammerfest, til den ene ortopeden etter den andre. Jeg mener at dette er pengesløseri. Jeg vil heller ikke finne meg i å bli behandlet som et verdiløst menneske selv om jeg er 75 år».

Startet med kneet

Altaposten har sett nærmere på hva som har skjedd med Frøyd siden 2013. Da var hun plaget med kneet, og ifølge 75-åringen var det en kiropraktor som oppdaget meniskskaden. Da hadde flere ortopeder undersøkt henne. Hun fikk langt om lenge operasjon, men plagene ble ikke borte. Det ble ny operasjon i 2014, men hun kunne fortsatt ikke gå uten støtte av stav. Ved en tilfeldighet under opptreningen oppdaget hun i samarbeid med fysioterapeuten i Alta, at den ene foten var mye lengre enn den andre. Bekkenet var kraftig skeivt, og nå ble det også konstatert artrose i begge hoftene. Artrose er den vanligste og mest utbredte revmatiske leddsykdommen.

– Fra ortopeden ved sykehuset ble jeg tilbud oppbygging av skoene for å utligne forskjellen på beina, noe jeg ikke godtok.

Dermed bar det til St. Olavs i Trondheim og operasjon i høyre hofte. Den venstre hoften fortsatte å krangle, og etter flere konsultasjoner hos fastlegen ble han og ortopeden i Hammerfest enige om snarlig operasjon. Hun overhørte selv telefonsamtalen mellom fastlegen og ortopeden vinteren 2016, hvor det til slutt ble enighet om operasjon uken etter. I stedet for operasjon får Frøyd et nytt brev fra sykehuset der det står at operasjonen er utsatt til 16. juni 2016.

– Da var min tålmodighet over. Jeg satte meg ned i pinsen og forfattet et klagebrev til Fylkesmannen. Finnmarkssykehuset fikk frist til 10. juni med å finne et sykehus som kunne utføre operasjonen. Dermed ble det tur til Martine Hansens hospital i Bærum hvor operasjonen ble foretatt.

Ny klage

De som tror at lidelser og bevegelsesproblemer nå var kommet inn i et spor der Frøyd skulle gis hjelp av Finnmarkssykehuset, bør fortsette å lese.  Væskeansamling på utsiden av høyre hofte, noe som har kommet etter operasjon i 2015, har lenge plaget Frøyd. Den framkommer som en flere centimeter stor kul –  og er to ganger tappet ned i helsevesenet lokalt. Kun operativt inngrep vil hindre at væskeansamlingen vender tilbake.

– Det er ubehagelig og veldig vondt. Smertestillende er eneste mulighet i hverdagen. Til tross for flere purringer fra fastlegen, klarte ikke sykehuset å finne time for operasjon. Til slutt fikk jeg time 3. juli i år, og fastlegen ba meg spise godt før jeg dro til Hammerfest, fordi man ikke kan spise før seks timer etter inngrepet. Framme i Hammerfest ble jeg møtt av en beskjed: Det blir ingen operasjon. Du kan returnere til Alta, forteller 75-åringen før hun legger til:

– I 2016 ble Fylkesmannen min redning. Derfor sendte jeg inn en ny klage. Nå har Fylkeslegen gitt Finnmarkssykehuset frist til å besvare min klage innen 10. august.

Houman Charani

Selv er Frøyd ikke i tvil om at hun er blitt et offer i en konflikt om hvordan sykehustjenestene skal organiseres.

– Dette gjelder ikke bare meg, men veldig mange i min situasjon her i Alta. Mitt håp er at de ser at det nytter å klage, og at Fylkesmannen kan instruere Finnmarkssykehuset til å ta oss på alvor. Jeg har merket meg skriveriene om at ortopedisk kirurg  Houman Charani har problemer med å få gjort den jobben han i mange år har utført så utmerket for pasientene i Alta. Min bønn  til både Charani og politikerne i Alta er å ikke gi opp,  men stå på videre, sier Frøyd Karlsen.

---------------------------------

Ønsker at misfornøyde klager

Finnmarkssykehuset oppfordrer til bruk av klageordningen.

Utgangspunktet for dette er selvsagt at pasientene er misfornøyd med tilbud, eller ivaretakelse av Finnmarkssykehuset. Kommunikasjonsrådgiver Eilert Sundt i Finnmarkssykehuset vil imidlertid ut over en generell kommentar ikke gå inn på Frøyd Karlsens historie spesielt.

Kommunikasjonsrådgiver Eilert Sundt i Finnmarkssykehuset. Foto: Presse

– Som Altaposten er godt kjent med, har vi ikke lov til å kommentere pasientopplysninger, og vi kan derfor ikke si noe om Karlsens historie, påpeker Sundt.

– Men helt generelt, så oppfordrer vi pasienter som ikke er fornøyd med behandlingen de får om å klage. Ikke bare kan det føre til at pasientene får en løsning de er mer fornøyd med, men når vi mottar klager, behandler vi disse grundig i de berørte avdelingene og i egne kvalitetsutvalg, og vi får dermed sjansen til å lære og forbedre oss om det er ting som vi burde ha behandlet bedre, skriver Sundt i en epost til Altaposten.

Ellers påpekes det fra Finnmarkssykehuset, at det er riktig det som kommer frem i artikkelen, at pasienter har full anledning, gjennom ordningen «Fritt behandlingsvalg», å velge å få utført planlagte behandlinger hvor som helst i landet.