For første gang på mange år blir det tre papir- og eaviser i uka.

– Vi har aldri hatt flere lesere og brukere i Mediehuset Altapostens historie. Forskjellen er at de følger sine vaner, og da må mediene levere der folk faktisk befinner seg. Papiravisa er fortsatt viktig og populær, så vi senker slett ikke lista, forsikrer Lund, som opplyser at de har møtt stor forståelse fra kundene.

– Jeg skjønner jo de som vil savne avisene tirsdag og torsdag. For mange er det dagens høydepunkt, sier Lund, som håper at flere ser nærmere på nettsiden og eventuelt ber om hjelp.

– Der er det veldig mye stoff samlet på et sted, så jeg håper at mange tar steget, sier Lund.

I disse dager holder Altaposten på å rulle ut alt av innhold fra 1969.

– For de som er interessert i lokalhistorie og er abonnent hos Altaposten, kommer dette til å bli veldig populært. Her har man samlet Altas utvikling på godt og vondt gjennom snart 50 år, sier Lund.

Han lover tre tykke og gode utgaver. I sum tror han innholdet vil ha omtrent samme volum.

– At annonsemengden er såpass redusert, er hovedgrunnnen til at mange aviser har blitt tynnere. Etter min mening har journalistikken aldri vært bedre i redaktørstyrte medier, antall journalister tatt i betraktning, sier Lund.

På midten av 1990-tallet økte Altaposten antall utgaver og ble seksdagersavis.

– Det  var rett da. Alt handlet om papiret og pilene pekte oppover. I dag er det ingen lokalaviser på vår størrelse som kommer verken seks eller fem ganger i uka, så vi har virkelig stått på gjennom disse årene, sier Lund.

Parallelt har de nemlig bygget opp en digital posisjon av de sjeldne, der også lyd og tv er viktige ingredienser.