– Om de så har inne den siste skruen i verden og jeg trenger den, så setter jeg aldri igjen mine ben inne hos Alta Caravan AS i Kleggveien, sier Odd Thore Johansen.

Husets frue er også klar i sin dom.

– Vi har prøvd å være ryddige og smilende. De har snudd ryggen til og oppført seg smakløst i sin kundebehandling, sier Gerd Kvålshagen.

– Vår teori er at fordi vi ikke kjøpte vogna hos dem, så vil de ikke ta ansvar. Men som Hobby-forhandler har de ansvar, mener paret, som sier de har bak seg to års mareritt med vognfeil, papirmølle og strid.

Konstruksjonsfeil

De viser oss en tykk bunke sakspapirer, hvor kortversjonen er at de før ferien 2015 dro til Alta Caravan og så etter Hobby-vogn, men at det de ønsket seg av investeringen, ble funnet på nettet. En årsgammel, ubrukt Hobby 650 til rundt en kvart million kroner. Vogna var importert fra fabrikken i Tyskland av Lara fritid, sier de, og solgt for en privatperson av Campinggården utenfor Drammen.

– Jeg kjørte ned og hentet vogna hjem, og samme høst fant vi punkter med utvendig utbuling. En senere fabrikkuttalelse viste at det dreide seg om en konstruksjonsfeil i bindingsverket i veggene, sier paret, som sier de nå tok kontakt med alle Hobby-ledd. De sier de føler seg avvist og brukt som kasteballer i et spill om ansvarsfraskrivelse.

Fikk nok

Etter det de omtaler som ekstremt mye att og fram, fikk paret via et tysk bekjentskap innvilget utbedring ved fabrikken i Tyskland. De sier det bare er fabrikken som har brydd seg om å svare dem, på deres mange henvendelser på telefon og epost.

– Den 17. mai i fjor kjørte vi vogna til Color Line sin terminal i Oslo. De hadde lovet å fikse den i juni, men 2,5 måneder gikk. Vi måtte leie annen vogn for å berge ferien, sier paret, som ble nektet dekning av utgifter til transport. Da fikk de nok, og klaget første norske salgsledd, Campinggården, inn for Forbrukerrådet med krav om 40.000 kroner for transport tur-retur Oslo to ganger. Om lag halvvparten av normal fraktpris, sier de.

– Saken endte i Forbrukertvistutvalget, som uforståelig nok ikke tok klagen til følge. Venner av oss og en advokat har sagt det var merkelig at vi tapte denne saken, sier de.

Tvistutvalget skriver at skaden ikke er dokumentert, og vektlegger Campinggårdens argument om at fabrikken har utbedret vogna på, sitat; «goodwill».

Nye feil

– Det at fabrikken i Tyskland kaller den inn, mener vi er en bekreftelse på feil ved vogna. Og dermed dokumentasjon god nok i seg selv, sier paret, som sier de har sendt bilder og dokumentasjon til alle partene sørpå. Senere har de vært i kontakt med Alta Caravan AS om nye feil ved vogna, blant annet sprekk i veggplater i dusjen, men de hevder seg enten dårlig behandlet eller avvist. De forteller om utsagn som at fordi vogna ikke er kjøpt i Alta, så blir de prioritert sist, om verkstedtimer de sier det har vært «umulig» å få, og om reparasjoner som har drøyd i ukevis.

– Sist forrige tirsdag var vi innom. Daglig leder gikk på kontoret sitt da han så oss, sier de.

Tenker framover

– Når verken importør, selger eller lokal forhandler tar ansvar, hvem tar da ansvar for Hobby-vogner i Norge? Må folk kjøre til Drammen hver gang de får feil på vogna? Eller er feilen den at vi har kjøpt vogn fra Hobby? Vi syns det er lite profesjonelt, sier de.

Særlig Gerd sier hun har mistet gleden.

– Vogna var så fin da vi fikk den. Vi gledet oss sånn. I dag blir jeg dårlig ved synet av den, sier hun.

– Våre venner har lurt på hvordan vi har klart å holde oss saklige og rolige. Prøvd å dokumentere i stedet for å bli sinte. Alta Caravan og Hobby burde heller tatt vare på oss, og tenkt at ja, ja, den neste vogna skal vi i hvert fall selge til dem. I stedet er det vi som må utfordre dem på hvor vi som Hobby-kunder skal henvende oss, sier Gerd og Odd Thore.

– De fikk hjelp

Både Alta Caravan og Campinggården mener kunden burde gå finere fram, og heller takke for hjelpen som er gitt.

– Kunden i Alta burde være kjempehappy for å få utbedret en tvilsom reklamasjon, sier daglig leder Paal Lyche ved Campinggården AS utenfor Drammen.

– I tillegg fikk kunden dekket transporten tur-retur Oslo-Tyskland, sier Lyche, som sier han var ukjent med saken inntil den dukket opp i forbrukertvistutvalget. Fabrikken var blitt kontaktet direkte i systemet, og transportkravet mot Campinggården kom ut av det blå, sier han.

– Det er ikke godtatt mangel ved vogna, det er dekket som goodwill. Vi avviste kravet om dekning av transport som urettmessig, og kunden tapte saken, minner Lyche om.

Hjalp vogna til fabrikk

– Kunden burde vært sjeleglad for å få så mye hjelp og utbedring. At han prøver å lage en sak av det etter å ha tapt i en dom, er ganske spesielt. Man må akseptere lover og dommer, men det har tydeligvis denne kunden vanskelig med å forstå, sier Lyche.

Også Svein Erik Johannessen ved Alta Caravan AS er oppgitt.

– Vogna ble over hodet ikke kalt inn av fabrikk. Den ble tatt inn på god vilje, sier Johannessen, som også sier at kunden har fått hjelp.

– Basert på hans forklaring sendte jeg inn bildene og hjalp ham med å få vogna gjennom Hobby-systemet og skipet ut av landet til fabrikk. Men da kunden senere kom med nye feil, og garantitiden på to år var løpt ut, sa jeg at jeg dessverre ikke kunne hjelpe ham mer gratis. Fordi jeg ikke lenger kan reklamere til Hobby og få utlegget tilbake, sier Johannessen.

Noen må betale

– Hvem skal kunden så kontakte?

– Reklamasjonsretten på 5 år gjelder der du har kjøpt vogna ny. Jeg har sagt som det er, at hvis vi skal gjøre en reparasjon som kunden ikke skal betale for, så må det gå via forhandleren som har importert vogna. Noen må betale for jobben. Sånn er systemet lagt opp, sier daglig leder, som sier seg skuffet over at negativ omtale er takken han får.

– Hvis kunden er opptatt av å få hjelp, så bør han forøvrig gå i seg selv på hvordan han kommer inn døra og møter oss, sier daglig leder, som sier de har ni dyktige ansatte og et meget tålmodig og hyggelig kundemottak.

– Har dere mange klager av denne typen?

– Nei. Langt i fra. Vi kan ikke drive i den her bransjen uten å være dyktige og seriøse, sier Johannessen.

FIKK FEIL PÅ FEIL: – Etter flere år med feil og mangler har vi gått lei. Nå reparerer jeg disse platene i dusjen selv og går aldri mer til Alta Caravan AS, sier Odd Thore. Foto: Arne Hauge
GA HJELP PÅ GOD VILJE: – Kunden har fått hjelp, sier daglig leder Svein Erik Johannessen ved Alta Caravan AS. Dette støttes av daglig leder Paal Lyche ved Campinggården AS utenfor Drammen. Han sier at kunden burde være sjeleglad for å få så mye hjelp og utbedring til det Lyche kaller en tvilsom reklamasjon utført på goodwill. Foto: Arne Hauge