– Husk at det bevilges penger bare en gang i vår generasjon. Vi må tenke langt framover og bygge for framtiden, sier John Andersen fra Elvebakken.

Den gamle vegvesenmannen har en trasé som kunne erstattet veiprosjektet i Kløfta. John vil droppe hele strekningen og heller la veien gå opp Tverrelvdalen, og utnytte anleggsveien slik at nyveien etter Jotka og passering vest for kraftverket, kommer ut på dagens vei mellom Suolovuopmi og Maze.

Kortere østover

– Den blir enklere og trolig rimeligere å bygge. Enkel å holde vinteråpen og helt uten risiko for snøras og steinsprang, sier han.

Pensjonisten hevder at veien også blir noe kortere enn dagens. Det som i alle fall er sikkert, sier han, er store besparelser når man senere splitter nyveien ved kraftstasjonen, og bygger ny vei til Karasjok og østfylket.

– Den vil komme ut ved Ássebákti om lag ei mil før Karasjok, og bli minst åtti kilometer kortere enn dagens, hvor vi først må til veikrysset Gievdneguoika, sier han.

Diskusjonen gikk

– Jeg leser at Kløfta blir dyrt og komplisert. Derfor mener jeg det er riktig å vise folk at det fins et godt alternativ med mange fordeler, sier John, som har bak seg 37 år i Statens vegvesen. Han var arbeidsleder da de bygde veien fra Suolovuopmi til Pikefoss.

– Det var i 1962, og siden den gang har jeg spikulert på hvorfor de gikk opp Kløfta i stedet for å snu hodet østover, sier John, som minnes at diskusjonen gikk høyt.

– Det var mange dumme planer fra de som den gang hadde myndighet til å bygge vei, sier han.

God vei for alle

Kløfta kalles betimelig nok også Trangdalen, og en tunnel her er omtalt som et kostbart og komplisert veiprosjekt. Vi spør John om hensyn til natur og reindrift, og han gjentar at vi må bygge for framtiden, og at god vei er bra også for reindrifta. Særlig siden veien skal få gjerder for å verne om dyrelivet. På sikt må hele strekningen fra Eiby til Suolovuopme også løftes til ny standard, sier han, noe som blir dyrt og betyr inngrep. Gammelveien kan man enten å la gå tilbake til naturen, eller holde åpen av hensyn til hyttefolket i Autsi og Silis.

Snøføyka?

– Det er tidvis bra med snøfokk forbi Jotkavann. Kommentar?

– Det er viktig at traseen legges der det er skog. Da unngår man at veien fylles igjen, sier John, som minner om at det stundom blåser bra også i Silis og Autsi, uten at veien stenger av den grunn.

UTNYTTE ANLEGGSVEIEN: Den omtrentlig inntegnete røde streken fra altadammen til før Maze er John sitt forslag til indre riksvei, i stedet for pengebruk i Kløfta. Den stiplete røde streken viser framtidig trasé til Karasjok. Planen inkluderer naturligvis eksisterende trasé opp Tverrelvdalen og til kraftstasjonen. Foto: Norgeskart
TENKER FRAMOVER: John mener vi burde bygge for framtiden, og ikke grave pengene ned i Kløfta. – Det blir lenge til neste gang vi får bevilgning for denne veistrekningen, sier han. Foto: Arne Hauge