Selskapet søker derfor om utslippstillatelse for å kunne gå fra 26.000 til 40.000 tonn laks i slakteriet. I søknaden slås det fast at økt slakteaktivitet vil føre til at driftstiden økes fra 10 timer hvert døgn i 184 døgn i året til 16 timer i døgnet i 220 døgn. Bruk av såpe og kjemikalier vil  øke vesentlig fremover.

I sitt høringssvar spiller Alta kommune hovedsakelig inn forholdet rundt utslipp av kjemikalier.

– Det brukes flere ulike kjemikalier til rengjøring og desinfeksjon av utstyr og lokaler. Disse kjemikaliene følger prosessvannet ut i sjøen. Prosessvannet renses og desinfiseres før utslipp. Prosessvann føres i rør 170 meter fra land på 45 meters dybde, heter det i svaret.

For fremtidig drift

I dag kan Grieg slakte totalt 26.000 tonn laks årlig, mens den nye utslippstillatelsen ber om 40.000 tonn.

– Så langt har vi på det meste slaktet ca 24.000-25.000 tonn i året. Søknaden om å øke til 40.000 tonn begrunnes med at vi ønsker å ta høyde for det vi kan få behov for å slakte i egen regi i framtida. Vi er avhengig av å kunne utnytte kapasiteten som ligger i vårt slakteri og vi må ha muligheten for å kunne slakte vår egen laks, sier samfunnskontakt for Grieg Seafood Finnmark, Roger Pedersen, til Altaposten.

Han anslår behovet for 2018 til å ligge et sted mellom 25.000 og 30.000 tonn slaktet laks.

Har god dialog

– Om vi får behov for å slakte ytterligere 10.000 tonn avhenger av mange ulike forhold i produksjonen av laks ved våre egne anlegg. Når vi søker om 40.000 tonn årlig, så er det for å kunne dekke opp for en fremtidig produksjonsvekst og fordi vi ønsker å drive i et langsiktig perspektiv, sier han.

Pedersen legger til at han ikke har noen formening om hvorvidt Alta kommunes høringssvar vil berøre kostnadssiden til selskapet.

– Vi opplever at Fylkesmannen og vårt selskap har hatt en god dialog i hele søknadsprosessen og jeg føler meg trygg på at de foretar gode miljøfaglige vurderinger i sin behandling. Dokumentasjonen som ligger ved søknaden er omfattende og etter vår vurdering er den i samsvar med krav og forventninger fra Fylkesmannen, sier Pedersen.

Fokus på miljø

Saken behandles av Fylkesmannens miljøvernavdeling og det er kommet inn to høringsuttalelser, begge fra Alta kommune. Den ene fra avdeling for samfunnsutvikling ved planavdelingen, den andre fra helseadministrasjonen. I høringsuttalelsen fra planavdelinga blir det pekt på disse forholdene spesielt:

* Nye miljøundersøkelser bør foretas mens slakteriet er i drift.

* En fettavskiller bør installeres for å redusere faren for biologisk belastning av Kåfjorden.

* Det bør foretas en gjennomgang av klor-, såpe- og kjemikaliebruken til vask og desinfeksjon av anlegget.

Belastningen på nærmiljøet vil naturligvis øke når volumet øker. Det blir flere vogntog med varer inn og ut, og de vil bruke større deler av døgnet enn i dag. Planavdelingen peker på blant annet utfordringer ved økt støy og trafikk.

Frykter mer støy

– Virksomheten generer støy og man opplever klager på støy fra de nærmeste naboene, fastslås det.

I dag starter anlegget opp fra rundt 06.00 og kjører til rundt 15.00. 10-12 lastebiler ankommer hver dag frem til omtrent klokken 17.00.

Den fremtidige situasjonen er at driftstiden utvides til ca. 22.00. 20-24 lastebiler vil ankomme og reise hver dag frem til opp mot 01.00.

– Vi anser dette som en vesentlig endring av tidligere drift av slakteriet. Disse vesentlige endringene vil kunne skape negative konsekvenser for omgivelsene, spesielt i forhold til støy. Det må settes tydelige støykrav. Det er allerede gjort tiltak i forbindelse med støy fra anlegget, fokus bør derfor settes på støy fra vogntog, anbefales det i høringssvaret.