– Det er en stor og imponerende operasjon, og det er mye krevende ingeniørarbeid som ligger bak, sier Mikkelsen.
(Foto: Statens vegvesen)

– Det er en stor og imponerende operasjon, og det er mye krevende ingeniørarbeid som ligger bak, sier Mikkelsen. Foto: Statens vegvesen

Her er stålbuen på vei nordover

Det er ingen liten konstruksjon som kommer til Sør-Varanger.

Den 120 meter lange og 500 tonn tunge stålbuen blir hovedspennet til Bøkfjordbrua på E105. Den starter nå fra Tyskland på en tre ukers reise til Bøkfjorden.

Altafirmaet HAK har byggeoppdraget sammen med den tyske stålprodusenten Schachtbau Nordhausen Stahlbau. Byggeleder Jørn Uno Mikkelsen fra Statens vegvesen var på plass da stålbuen ble kjørt over på lekteren som skal frakte den framtidige brua nordover.

Les mer om samme tema
 
Redaktøren anbefaler
 

Altaposten ønsker en åpen og saklig debatt. Vi fjerner fortløpende innlegg som er rasistiske, sjikanøse eller strider mot etikk og lovverk. Vi krever at du bruker ditt egentlige navn og oppfordrer alle til å være saklig og vise respekt for andres meninger.

Rolf Edmund Lund, ansvarlig redaktør

OLJEPOLITIKK

Drifta av Castberg

– Urimelig at ikke driftsorganisasjonen legges til Finnmark.

musikk

Gjermund fikk 25.000

Altas talentfulle musiker Gjermund Johansen er av de fire som får Ishavskrafts kulturstipend for 2017.

Får sjefstilling i Norut

– Nå styrker vi aktiviteten i Finnmark!

– Kan ikke fortsette skyttergravskrigen

– Nå bør vi lande debatten.

Øver på vedlikehold

Fikser Forsvarets «grunnmur» i nord.

– Forsøkte å bryte seg inn

Politiet rykket ut til innbruddsforsøk.

– En suksesshistorie og en merkevare

Fakultetsnedleggelse ved UiT – akademisk selvskading?

rallycross

Kvalifiserte seg for A-finale

Bjørn Terje Heggeli er stadig kjappere ut av startgropa.

Sto klar til å hjelpe – ble ikke varslet om ulykke

– Gruppa skal ha tillit i lokalsamfunnet.