– Det er en stor og imponerende operasjon, og det er mye krevende ingeniørarbeid som ligger bak, sier Mikkelsen.
(Foto: Statens vegvesen)

– Det er en stor og imponerende operasjon, og det er mye krevende ingeniørarbeid som ligger bak, sier Mikkelsen. Foto: Statens vegvesen

Her er stålbuen på vei nordover

Det er ingen liten konstruksjon som kommer til Sør-Varanger.

Den 120 meter lange og 500 tonn tunge stålbuen blir hovedspennet til Bøkfjordbrua på E105. Den starter nå fra Tyskland på en tre ukers reise til Bøkfjorden.

Altafirmaet HAK har byggeoppdraget sammen med den tyske stålprodusenten Schachtbau Nordhausen Stahlbau. Byggeleder Jørn Uno Mikkelsen fra Statens vegvesen var på plass da stålbuen ble kjørt over på lekteren som skal frakte den framtidige brua nordover.

Les mer om samme tema
 
Redaktøren anbefaler
 

Altaposten ønsker en åpen og saklig debatt. Vi fjerner fortløpende innlegg som er rasistiske, sjikanøse eller strider mot etikk og lovverk. Vi krever at du bruker ditt egentlige navn og oppfordrer alle til å være saklig og vise respekt for andres meninger.

Rolf Edmund Lund, ansvarlig redaktør

NRK tar pause fra reinflytting

Ansatte trenger hvile.

Fant savnet person

– Dårlig sikt på fjellet.

Hva med gratis sykkelservice?

På veien dit du skal.

fotball

Videre med begge lag

Alta IFs 16-åringer er klare for andre runde i cupen.

– Vi trør til

Sykle til skole og jobb er transport og trim i samme slengen.

fotball

Knepent hjemmetap

Tok ledelsen, men klarte heller ikke denne gangen å holde tett bakover.

Kan skilte med stort etterslep

Samiske veiskilt må godkjennes før de kan skrus opp. Derfor mangler det tusenvis.

Vedtok samisk navn

Christel tok til talerstolen under landsmøte.

– Verdens beste vær og føre

Langfjordrennet 2017 går i minneboka som et av historiens aller beste.