Grunnleggeren av aksjonsgruppa mot bruk av veisalt, Christian Idar Tverfjell, stråler av glede når han meddeler at gruppa har bikket 1.900 medlemmer. Da han startet gruppa for nærmere to år siden, var det ikke tenkelig at så mange skulle henge seg på.

Gruppa har i skrivende stund 1.903 medlemmer.

– Veisalting er noe nytt som de har startet med og noe vi ikke hadde i Finnmark tidligere. Saltingen legger seg på lysene til bilene. Og når man ser hvordan bilene sørpå ser ut på grunn av veisaltet, er det enda en grunn til å stoppe med det. Etter egne erfaringer, så gjør ikke saltingen veiene mer sikre, sier Tverfjell om hvorfor han startet gruppa.

– En annen bieffekt er at veien blir svart og mister lyseffekten i forhold til når det ikke var salta. Med tørre vinterveier får man god refleks fra billyktene, legger administrator for gruppa, Trond Olsen, til.

– Hva tenker dere om at så mange har engasjert seg i saken?

– Jeg synes det er ganske bra. Vi hadde fakkeltog i Hammerfest i fjor med ganske mange deltagere, så det viser at folk er engasjerte. At så mange nå har meldt seg inn i gruppa er jeg veldig glad for, men jeg så aldri for meg at det skulle bli så mange, sier han.

– Dette tar vi som et tegn på at folk er misfornøyde med veiene, legger Olsen til.

Til opprop?

Tverfjell forklarer at han ikke er politisk engasjert, men det kan fort snu, dersom han får med seg flere ildsjeler.

– Jeg burde nok ta litt ansvar, ettersom at så mange har meldt seg inn. Sette ned en liten kjernegruppe, som kan se på lover og regler og rette en henvendelse til kommunen og politikerne, sier han.

– Vi fikk oversendt et forslag til vedtak med hjelp fra MDG, som de fikk behandlet i samferdselsutvalget på fylket. Det ble tatt opp der, men fikk ikke helt den effekten vi ønsket, avslutter Olsen.

Fordeler og ulemper

På telefon fra Statens vegvesen Region nord, er prosjektleder for drift og vedlikehold, Tor-Inge Hellander, glad for å kunne svare på hvorfor de salter.

– Vi er klar over de negative sidene ved salting, men når vi veier disse opp mot gevinsten, mener vi at det veier i en positiv favør.

–  Vi har også en dialog med våre entreprenører og beskjeden til de er at det skal saltes ved 0 grader og ned til minus tre, ikke kaldere, eller hvis det er fare for å bli kaldere. Entreprenøren har nok bommet noen ganger. Vi har derfor stort fokus på at det skal saltes til riktig tidspunkt, sier Hellander og legger til at i fjor vinter brukte Vegvesenet tre ganger mindre salt enn sand på veiene.