Bjørg Pedersen Mjaanes og Merete Holmgren Bergly i de to bygdelagene i Rognsund tar opp kampen for at Altafjordexpressen skal fortsette i rutene den ble satt inn 1. januar i år.

– Endelig var alt topp med tanke på både gods og passasjerer. Vi har endelig fått et samferdselstilbud som vi må ha for å kunne leve og bo i bygdene i Rognsund, klargjør Pedersen Mjaanes.

Fra lørdag er det slutt. Ruteopplegget som har fått optimismen tilbake i bygdene i Altafjorden legges i grus.

– Slik vi forstår det er det en midlertidig omlegging for å kunne betjene Årøya. Her pågår det arbeid med fergeleiet på Mikkelsby og trafikken til og fra Årøya må gå fra Nyvoll og betjenes av Altafjordexpressen. Hvor lenge midlertidigheten vil vare er jeg ikke rett mann å svare på, sier næringssjef Jørgen Kristoffersen i Alta kommune.

Krise for gods

Han har stor forståelse for at fjordbefolkningen reagerer og ser alvorlig på den situasjonen som har oppstått. Faktisk så alvorlig at han vil be politikerne i hovedutvalget for næring, drift og miljø om å starte møtet med en orientering om den nye situasjonen.

– En naturlig oppfølging vil være at Alta kommune går i dialog med samferdselspolitikere og administrasjon i fylkeskommunen for å imøtekomme behovene til bygdene i Rognsund. Da er vi over på politikernes bord og avgjørelse, påpeker næringssjef Kristoffersen.

Enkelt oppsummert vil omleggingen som nå skjer føre til full kollaps i godsbefordringen til bygdene i Rognsund. Det gjelder både butikk og øvrig næringsliv, fordi ruta som har gått tre ganger ukentlig inn til kommunesenteret Alta nå kun vil være knyttet opp til Storekorsnes. Her korresponderer ikke godstransport på hjul. Passasjerbefordringen både til Alta og Hammerfest, som med eksisterende ruteopplegg har vært svært tilfredsstillende, stilles tilbake mange år.

Droppet egen ordning

– Det har ikke vært godsutveksling over Storekorsnes til Rognsundstedene siden kombibussene ble tatt ut av trafikk for 4-5 år siden. Derfor var det et stort framskritt da Altafjordexpressen ble satt i rute i januar, og vi så virkelig lyst på framtiden, påpeker Pedersen Mjaanes og legger til:

– Mange vil bli hardt rammet. Hvordan skal behovene til en viktig oppdrettsbedrift som NRS løses?

Sistnevnte bedrift har, etter det Altaposten erfarer, avviklet egne skyssordninger og brukt Altafjordexpressen fullt ut til både rullering av arbeidere og godstransport.

Sammen med kollega Merete Holmgren Bergly i Hakkstabben og Altneset bygdelag har Bjørg Pedersen Mjaanes skrevet brev til både kommune og fylkeskommune og redegjort i detalj for svært mange negative virkninger av ruteomleggingen.

– Det er viktig for oss å være knyttet opp til kommunesenteret. og nå blir denne forbindelsen kuttet, men håpet er at de finner løsninger som opprettholder dagens ruter, klargjør Pedersen Mjaanes.

Geir Ove Bakken. Foto: Jarle Mjøen

Fortjener godt tilbud

Bygdelagene er sent ute med rop om hjelp, men kan bli bønnhørt.

Fylkeskommunens «samferdselsminister», Geir Ove Bakken, når vi på telefon rett før han skal gå på et fly nordover. Han rekker å gi følgende knappe kommentar:

– Jeg setter veldig stor pris på at bygdelag og befolkning i Rognsund-bygdene har vært godt fornøyd med Altaexpressen og de rutene som ble satt i drift fra 1. januar. Når det gjelder brevet fra bygdelagslederne har jeg ikke mottatt det, men skal få tilgang til det og sette meg godt inn i problemstillingen. Jeg kan love at vi skal være løsningsorienterte, og det skal ikke stå på viljen til å skape gode tilbud. Befolkningen der ute, som viser et utrolig pågangsmot for å skape en framtid for bygdene, fortjener et optimalt tilbud.

Fra bygdelagslederne kommer det ros til ruteplanlegger og seniorrådgiver Lars Engerengen i fylkeskommunen for å ha vært aktiv for å finne gode praktiske løsninger på mindre utfordringer i rutesystemet som ble innført i januar i år. Håpet er at han vil bidra til å løse utfordringene bygdelagslederne har skissert i brevet som er sendt ut.