Fredag kom pressemeldingen som bekreftet hvorfor Helse-Nord valgte å droppe planene om å sette inn et jetfly som ambulansefly i Finnmark. Og det var ikke bare det enorme trykket som bygde seg opp gjennom Folkeaksjonen ledet av Gøril Godvik som var årsaken til at de endret syn i saken.

– Vi har valgt å ta inn over oss de innspill som er kommet etter vår første innstilling. Og gjort en ny vurdering. Vi valgte å beholde dagflyet i Alta, og det har fått noen konsekvenser. I tillegg var statsbudsjettet strammere enn vi hadde tatt høyde for i langsiktig økonomisk plan, og vi har vært nødt til å gjøre en ytterligere prioritering. Det gjør at vi ikke finner rom for å prioritere å innføre jetfly ved Tromsøbasen, selv om det finnes argumenter for å gjøre det, sier administrerende direktør Lars Vorland i en pressemelding.

Jetfly vil styrke Svalbard

Helse-Nord understreker ansvaret de har for en forsvarlig akuttberedskap også på Svalbard.

– Flyoperative forhold gjør at tjenesten er sårbar i vinterhalvåret. Vi har gjort konkrete tiltak for å gjøre tjenesten mer robust med den flyflåten vi har i dag. De siste to årene har dette fungert tilfredsstillende, skriver helseforetaket videre.

– Vi vil fortsette å betjene Svalbard med den flytypen vi har tilgjengelig i dagens struktur. Helse-Nord RHF vil arbeide for at det blir innført jetfly på Gardermoen. Dette vil styrke totaliteten i tjenesten, og utgjøre en ressurs i tilfelle en større hendelse på øygruppen. Saken skal sluttbehandles i møte 14. november, hvor alle administrerende direktører i de regionale helseforetakene beslutter hvordan fremtidig ambulansefly-struktur skal se ut, påpekes det til slutt.