Altaposten har stilt Avinor en rekke spørsmål knyttet til planene om Nye Hammerfest Lufthavn på Grøtnes. I et omfattende svar medgir Avinor at det er en rekke ubesvarte problemstillinger knyttet både til lokalisering, operative forhold og ikke minst finansiering. På ett område er Avinor krystallklar; lufthavna blir ikke bygd som en kortbaneflyplass med maksimal rullebane på 1199 meter.

– Avinor er kjent med Fylkestingets betingelser for å støtte prosjektet  på 1199 meter. Alternativet 1199 meter er utredet gjennom NTP-prosessen, og det ble konkludert med at den ikke løste alle transportbehov. Nå er det 1.550 og 2.000 meter som utredes videre, jamfør reguleringsplanen, konstaterer kommunikasjonssjef i Avinor, Gurli Høeg Ulverud.

Ikke samfunnsøkonomisk lønnsom

Hammerfest kommune har selv i saksframlegg til reguleringsplanen for Nye Hammerfest Lufthavn på Grøtnes gjort det klart at alternativet med en rullebane begrenset til 1199 meter, er lagt vekk fordi det ikke er samfunnsøkonomisk forsvarlig. I redegjørelsen fra Avinor blir det vist til en rekke prosjekter som har vært vurdert av Avinor. Felles, uavhengig av geografisk plassering, er at alle initiativer som hadde en «eier» med utspring fra lokal eller regional politisk nivå, ble kjørt gjennom like utredninger.

Avinor skriver, at når det gjelder Grøtnes må vi gå tilbake til utredningene i tilknytning til NTP 2014-2023 fra 2011/2012. I henhold til oppdragsbeskrivelsen (R2) fra Samferdselsdepartementet (SD) skulle Avinor utrede alle lokale og regionale initiativer for endringer, utvidelser og eventuelt nye lufthavner i Norge, som hadde sitt utspring fra kommunale eller fylkeskommunale initiativ. Dette for å avklare om det både var flyoperativt mulig å gjennomføre endringene, og om det var et markedsmessig og/eller samfunnsmessig behov for en alternativ løsning. Vi merker oss spesielt følgende punkt i kravspesifikasjonen:

  • Kravet fra samferdselsdepartementet i R2 var at en realisering av initiativene både skulle være bedriftsøkonomisk (helst) og samfunnsøkonomisk lønnsomme (et krav).

– Banak i fare

Tidligere leder av Finnmark SV og nåværende leder av Alta SV, Tommy Berg, er svært glad for at Avinor og samferdselsmyndighetene krever konsekvensutredninger som vil belyse hvordan en ny storflyplass på Grøtnes vil innvirke på trafikken på øvrige lufthavner.

SVs Tommy Berg. Foto: Arkiv

– Jeg blir litt beroliget av at kravet er at en ny storflyplass i Hammerfest må være samfunnsøkonomisk lønnsom. Jeg nekter å tro at noen vil finne det samfunnsøkonomisk lønnsomt å ha tre storflyplasser på et begrenset område i Vest-Finnmark. Innenfor en avstand av 15 mil vil det bli tre storflyplasser; Alta, Banak/Lakselv og Hammerfest, sier Berg og legger til:

– En behøver ikke være raktettforsker for å forstå at en ny storflyplass i Hammerfest vil gjøre at Banak, som er den med svakest trafikkgrunnlag, og hvor Avinor i dag jobber intenst med å kutte kostnader og rullebane, vil bli den første taperen. Deretter vil direkterutene i Alta stå i fare på grunn av tapt passasjergrunnlag.

Berg er svært glad for at Avinor bekrefter at at fylkeskommunens støtte til Nye Hammerfest Lufthavn er gitt på betingelse av 1199 meter lag rullebane.

– Derfor kan trolig ikke dette prosjektet få prioritet verken hos Avinor, samferdselsdepartementet eller storting, mener Berg.

Vis solidaritet

SV-toppen forventer at politikerne i Hammerfest viser solidaritet med både Banak og andre samfunn med lufthavner i Finnmark og nedskalerer planene til å bli en regional kortbaneflyplass.

– Gjør Hammerfest det, har jeg ikke hørt om en eneste politiker i Finnmark som ikke vil støtte byggingen av en ny flyplass på Grøtnes. Jeg har stor forståelse for at politikerne i Hammerfest arbeider for et best mulig tilbud for sin regions innbyggere, men at er skremt over at Avinor synes å være en medspiller for planene om en ny storflyplass i konkurranse med både Banak og Alta, er den klare meldingen fra Berg.

Overfor Altaposten er imidlertid Avinor tydelig på at de ikke er en pådriver for en storflyplass i Hammerfest.