Støtte i Stortinget – og hos Ap lokalt

SVs Otto Aas vil gjøre rullebaneutvidelsen sentral i valgkampen.

FÅR STØTTE: – Jeg forventer at alle parti som har ambisjoner om stortingsplass, og at alle kandidater i Finnmark som har en slik ambisjon, nå løfter fram denne saken i valgkampen, sier Otto Aas. Her med Tommy Berg.Foto: Jarle Mjøen

nyheter

Fredag gikk SV-leder Tommy Berg til frontalangrep på samarbeidspartner Ap for manglende støtte til å sluttføre utfyllingen i Bukta.

Prosjektet kan gi 200 meter lengre rullebane.

I dag er samarbeidskrisen midlertidig avblåst av at SV har fått forsikringer om at Ap, som det største partiet i ordførerkonstellasjonen, har lovet full støtte til snarlig gjenopptakelse av utfyllingen.


– Jeg er fornøyd med at Ap hevder at de er misforstått, og at utfyllingen av flyplassområdet likevel har høyeste prioritet. Da regner jeg med at utfyllingen vil starte opp igjen i løpet av høsten. Da har vi oppnådd det vi ville, sier Berg til Altaposten.

Fredag opplevde han null engasjement fra Ap for å opprettholde utfyllingen, og SV-ledern var tydelig irritert over en holdning der «Ap vil at SV skal tie med maset om flyplassen». Berg hevdet at SV «ble pisset på» på av sin samarbeidspartner.

Viktig sak

Hovedutvalgsleder Otto Aas (SV) har i etterkant av samarbeidsbråket beklaget at det havnet i media. Han tar selvkritikk for at Ap ble tolket som en bremse på utfyllingen.

– La ikke forholdet mellom Ap og SV skygge for det viktigste, at vi får fylt ut området og forlenget rullebanen. Vi ser at billettprisene øker, og at vi har et dårligere rutetilbud enn for noen år tilbake. Vi er snart tilbake til tiårene der det kostet en formue å reise mellom Finnmark og Oslo, og det må vi møte offensivt. Alta Lufthavn må bli en flyplass maksimalt tilrettelagt for store fly og hyppige direkteavganger, og det må ha topp prioritert ikke bare hos SV, men hos alle politikere og parti, slår Aas fast.

Satser 60 millioner

Aas har etter samtaler med rådmann Bjørn-Atle Hansen fått forsikringer om at utfyllingsarbeidet skal igangsettes, og at pausen skal bli kortest mulig. Kommunen har til nå brukt 31 millioner kroner på å fylle fra 40 meter under havoverflata til dagens nivå på 12 meter fra havoverflata. Nederst er det fylt flere hundre meter både i bredde og lengde og fyllingen nærmer seg nå havoerflata i en pyramideform. Det betyr at for hver meter mot havoverflata kreves det nå betydelige mindre kubikk masse.

– Kostnadsestimatet for å nå havoverflata er på 50-60 millioner kroner inkludert plastringsstein, altså store blokker som må legges på fyllingen for å hindre utglidning. Bruk av overskuddsmassene fra E6-utbyggingen vil spare Avinor for rundt 200 millioner kroner med tanke på å få utvidet rullebanen/sikkerhetssonen med 200 meter, forklarer SV-politikeren.

Flertall på Stortinget

Han sier at forskutteringen og bruk av overskuddsmassene fra E6 har vært tema flere ganger i Stortinget, og at det er flertall for å sikre at kommunen får tilbakebetalt det den har forskuttert,  og at overskuddsmassene brukes samfunnsnytting.

– Jeg forventer at alle parti som har ambisjoner om stortingsplass, og at alle kandidater i Finnmark som har en slik ambisjon, nå løfter fram denne saken i valgkampen. Ikke minst må vi få vite hva Frp som har samferdselsministeren og er nøkkelen til len løsning, står for og vil gjøre. Så langt er eneste bidrag kun en stor dose arroganse fra Solvik-Olsen og hans menn, er vurderingen til Aas.