I likhet med Amedia-avisene i fylket ser også Altaposten en klar effekt av Pluss-produktet på nett. For samtidig som lesertallene på avis er flate (10.000 de siste tre målinger) har avisa en markant økning på antallet betalende kunder.

Avisa lanserte Altaposten Pluss i uke 12. Fra denne dato og fram til dagens dato har vi en økning på 12,5 prosent betalende abonnenter, bekrefter direktør Tor Sara:

– Det er vi meget godt fornøyde med. De nye produktene våre er blitt veldig godt tatt imot, og vi ser de samme tendenser som de rundt oss – folk vil ha innholdet vi tilbyr.

Redaktør Rolf Edmund Lund tror i likhet med FD-kollega Arne Reginiusen at betalende abonnenter vil være den viktigste «valutaen» i årene som kommer:

– Vi er glade for at leserne våre har tatt så godt imot Altaposten Pluss. Og vi er selvfølgelig lettet for at tallene er så gode som de er. Det vil alltid bli en diskusjon rundt stoffmiksen, hvilke saker skal plusses og hva skal være åpent, vi jobber med å finslipe dette, sier Lund.

Hva angår papiravisa er redaktøren glad for å være «kjedeligst i klassen» med flat utvikling:

– Det er gledelig å se at lesertallet holder seg stabilt på papir, samtidig som vi øker digitalt. Papiravisa utgjør fortsatt et viktig bidrag til økonomien.