Enova har lyst ut konkurranse om støtte til utbygging av hurtigladere i Nord-Norge.

– Elbilene har bare blitt bedre og bedre etter hvert som årene har gått, i dag får du elbiler hos alle seriøse billeverandører og i alle prisklasser, bilene er blitt bedre og batterikapasiteten har blitt bedre, sier elbileier Bjarne Sætrum.

Sætrum har kjørt elbil i over 10 år, de tre siste årene en Tesla. Han hilser utbygging av hurtigladestasjoner i Finnmark velkommen.

– Det er på tide, den eneste utfordringen jeg har hatt med å kjøre elbil er rekkevidden man kan kjøre på en lading. Hjemmelading dekker over 90 prosent av ladebehovet, men hurtigladere er helt nødvendig på langturer, fastholder han.

Sætrum mener derfor det er viktig å bygge hurtigladestasjoner slik at det er mulig å ta i bruk elbilen i hele fylket.

Endelig forbi Tromsø

Da Enova for noen år siden la opp til en nasjonal strategi med utbygging av hurtigladestasjoner, stoppet de i Tromsø. Sætrum er glad for at de nå er på banen også i Finnmark.

– Jeg har tidligere vært hard i tilbakemeldingen til Enova i forbindelse med denne strategien som sluttet i Tromsø. Nå er de på banen og det er veldig bra, sier han.

– Det er solgt utrolig mange biler i Norge, nå vet vi at dette er noe som funker, elbilkjørerne er veldig fornøyde, konkluderer han.

150 elbiler

I Finnmark er det i dag registrert under 150 elbiler, noe som er klart færrest i landet. Derfor vil tettheten av hurtigladestasjoner ikke bli like stor som hos andre mer tettbygde steder i landet.

– Satsingen vår er avhengig av at ladeoperatører ser mulighetene i å bygge ut og leverer tilbud. Selv om Enova hadde dekket absolutt alle investeringskostnadene, er signalene fra bransjen at driften kan bli for dyr til at det er lønnsomt å bygge ut hver femte mil. Framfor å risikere å ende opp med ingen utbygging, har vi valgt denne alternative løsningen for å få markedet i gang også i Finnmark, sier markedsdirektør Audhild Kvam i Enova.

Støtter utbygging

Enova har i disse dager lyst ut neste konkurranse om støtte til utbygging av hurtigladere i Nord-Norge og Finnmark. I Finnmark er det foreløpig ingen.

– Dette blir et kjempeløft for el-biler i nord, mener Kvam.

To pr 10 mil

For Altas del er utbyggingen langs E6 fra Nordkjosbotn til Karasjok som er mest interessant. På denne strekningen tenker man minst to hurtiglademuligheter pr 100 kilometer. I tillegg er det tenkt utbygd langs strekningen Bjerkvik–Å samt to ladestasjoner i henholdsvis Masi, Kautokeino, Honningsvåg, Hammerfest, Tana, Varangerbotn, Kirkenes, Vardø og Vadsø.

– Etter hvert som flere og flere veier blir utrustet med hurtigladere, blir el-bilen et stadig bedre alternativ, også for langturer, sier Enovas Audhild Kvam.