Høsten 2012 ble direktør i Helse Nord, Lars Vorland, intervjuet av Altaposten etter et møte med Alta kommune hvor både akuttilbudet og det faktum at Alta ikke har fødeavdeling var tema. Vorland sa følgende til avisen 10. november 2012:

«Ambulanseberedskapen i Alta er god, og nå skal vi gjøre en jobb som sikrer at ambulanseflyene er tilgjengelig når behovet er der. Vi forstår at dette er viktig for Alta og en trygg fødselsomsorg.»

Uheldig utvikling

Løftet og de beroligende uttalelsene fra Helse Nord kom altså for mindre enn fire år siden. Etter at løftet ble gitt har beredskapen ved basen i Alta blitt bygget ned, i første omgang ved at det ene av to fly gikk fra heldøgns vaktberedskap til kun dagberedskap. Det skjedde etter både advarsler og store protester fra fagmiljøet. Noe senere kom forslaget om å gå fra to til ett ambulansefly ved basen i Alta. Dette forslaget ble midlertidig lagt på is etter at Altaposten satte søkelyset på akuttberedskapen.

Nå har helseforetakene, med støtte av Helse Nord, vedtatt å fjerne ett av ambulanseflyene i Alta. Dermed ryker også vaktberedskapen basert på spesialistsykepleiere i ambulanseflytjenesten, som rykker ut i samarbeid med lokale leger ved akutte skader og sykdom.

– Handler om liv og død

Medisinsk ansvarlig for flyambulansebasen i Alta, Torben Wisborg, er bekymret for reaksjonstid og akuttberedskap dersom vedtaket om å fjerne ett av to fly fra basen i Alta blir opprettholdt.

– Min vurdering er at det vil gi en klart svekket akuttberedskap selv om det kommer jetfly stasjonert ved basen i Tromsø.

– Hva vil en slik omorganisering bety for reaksjonstiden ved livstruende skade eller sykdom?

– I slike situasjoner går klokka, og minutter kan være forskjellen på liv og død. Lengre reaksjonstid vil i enkelttilfeller kunne gi fatale følger for pasientene. Det er derfor et samlet fagmiljø i Finnmark som ber om at Finnmark får beholde tre fly ved basene i Alta og Kirkenes.

– Med kun ett fly i Alta og flere samtidighetskonflikter der det ikke er fly tilgjengelig, vil det kunne utløse en ny sykehuskamp?

– Nei, tror ikke det. Altas befolkning har et godt akuttilbud allerede for sin befolkning. Det er resten av Finnmark som vil bli hardest rammet ved at jetflyet stasjonert i Tromsø kun kan lande på tre flyplasser; Alta, Lakselv og Kirkenes. Derfor opplever jeg dette først og fremst som en finnmarkssak, men omorganiseringen vil også ramme Alta. Akuttilbudet i Alta blir redusert, klargjør Wisborg.

Samtidighetskonflikter

Ledelsen i Helse Nord understreker at ambulanseflyene på basen i Alta er en nasjonal ressurs for å styrke akuttberedskapen. Ambulanseflyene er en del av akuttilbudet i Nordlysbyen,  men ikke kun for Alta. Dersom noen får hjertestans her og det er akutt behov for sykehushjelp, er ikke systemet bygd opp for å sikre rask transport til Tromsø og UNN.

– Det er fint om det er et ambulansefly som står klart i Alta, men systemet gir ingen sikkerhet for at flyet vil være på flyplassen ved akutte situasjoner. Begge flyene ved basen kan være på vingene og ute  i oppdrag, enten i Finnmark eller i andre deler av landet. Ved behov vil i så fall fly bli dirigert til Alta etter en faglig prioritering, bekrefter kommunikasjonsrådgiver Kenneth Lauritsen i Helse Nord.

Ingen statistikk

Fra både leger og sykepleiere i Alta har Altaposten fått en rekke innspill de siste to årene på samtidighetskonflikter. Det vil si at legene i Alta har hatt pasienter de har vurdert for akutt sykehusutredning eller behandling, og har ringt opp AMK i Tromsø for å bestille flytransport til sykehus. Tilbakemeldingen er at det ikke har vært tilgjengelige fly i Alta. I noen av disse tilfellene har det vært snakk om timelang venting.

Altaposten har etterspurt statistikk for de to siste årene for samtidighetskonflikter hvor pasienter i Alta har vært involvert. Ifølge Helse Nord finnes ingen slik statistikk, verken på antall eller på maksimal ventetid i enkelttilfellene.

– I og med at flyambulansetjenesten er en nasjonal ressurs som brukes på tvers av fylker og regioner, er ikke en slik statistikk hensiktsmessig. Når det er sagt, er det grunn til å tro at såkalte samtidighetskonflikter skjer ofte, og da også i Alta, sier Kenneth Lauritzen.