Under LINK-konferansens andre dag ble LINK-prisen delt ut. Og det var ingen ringere enn Norway King Crab og direktør Svein Ruud som kunne motta prisen på 100.000 blanke kroner.

– Dette var veldig overraskende. Jeg visste vi var nominert i topp 3, men ble likevel sjokkert da jeg skjønte at vi fikk prisen, sier Ruud til Altaposten.

Etter årevis med bearbeiding av produkt og marked nærmer selskapet hans seg en omsetning på 60-70 millioner kroner.

– Vi sender mellom 250 og 300 tonn med levende kongekrabbe ut i verden i år, forteller Ruud.

Norway King Crab lager en story på hver fisker, og denne følger med kongekrabben ut i verden. Ved hjelp av å screene produktet, kan den kinesiske kunden se nøyaktig hvor krabba kommer fra og hvem som har fiksa den.

– Vi har hørt om mange tilfeller hvor kunden tar kontakt med fiskeren for eksempel på Facebook og takker for et nydelig produkt, sier Ruud, som allerede har planene klare for hva prispengene skal brukes til:

– Vi vil bruke pengene på våre ansatte og på fiskerne – og selvfølgelig på å bli enda flinkere til det vi driver med.