– Vi hadde håpet at politisk ledelse, hammerfestingene generelt og ikke minst de som har sykehuset i byen kjært, ville slutte opp om hurtigbåtruta mellom Alta og Hammerfest. Selv om Alta nå tar på seg ei ekstraregning, er hammerfestingene sure på oss for å berge ruta, og hevder at vi gjør dette for undergrave mulighetene for ny flyplass i Hammerfest, er hjertesukket fra Ole Steinar Østlyngen, sentral i Alta Ap og Alta kommunes politiske ledelse.

Alta kommune bestemte seg fredag for å fullfinansiere prøveperioden fram til nyttår og dermed bidra med 400.000 kroner.

– Velger vekk sykehuset

Han vil ikke bruke ord som krigserklæring på det han betegner som en motarbeidelse i flere akter av et godt samarbeidsprosjekt. Samtidig er han klar på at den utstrakte hånda som ble rakt ut fra Alta Ap under et næringsseminar avholdt for kort tid siden, er slått vekk. Målet  var å samarbeide tett mellom finnmarkskommunene, og ikke minst mellom Hammerfest og Alta, for sammen å gjøre hverandre sterkere.

– For oss er det komplett uforståelig at både Finnmarkssykehuset og Hammerfest-miljøet ikke vil være med å prioritere et rutetilbud som har stor betydning og er høyt verdsatt av pasientene fra Alta-området, som skal bruke sykehuset i Hammerfest. Tilbudet ville styrket sykehuset i stedet for å gi næring til alle i Alta som krever å få UNN og Tromsø som lokalsykehus, forklarer Østlyngen.

– God økonomi

Han reagerer på at Finnmarkssykehuset med full oppbacking fra Hammerfest-politikerne har avslått å være med å støtte to rotasjoner av hurtigbåten mellom Alta og Hammerfest økonomisk. Østlyngen hevder at støtte til hurtigbåten ville senket reisekostnadene for pasientene, og frigitt penger for Finnmarkssykehuset på sikt. Likevel velger Finnmarkssykehuset å si nei til å støtte prøveordningen økonomisk.

Østlyngen får full støtte av leder i Alta SV, Tommy Berg, for å si fra. Ikke minst er Berg forundret over at at Finnmarkssykehuset ikke er mer opptatt av pasientene enn at de lar seg styre av holdningen i Hammerfest.

– Dette handler om å styrke felles tilbud som sykehus, flyplass og næringsliv. Det er utrolig korttenkt av både Finnmarkssykehuset og andre  å ikke se helheten i et håp om å ramme Alta, fastholder Berg.

Flyplass-argument

Ap-toppen, som føler at det er tverrpolitisk støtte i Alta for å gå ut å ta oppgjør med holdningene i Hammerfest.

– Hurtigbåtrute vil styrke passasjergrunnlaget for direkterutene til Oslo. Samtidig er det enstemmige fylkestingsvedtak om at Alta og Kirkenes skal være stamflyplasser og innmating skal skje mot disse flyplassene. Innmatingen fungerer ikke optimalt i dag, og så lenge flyselskapene sier at passasjergrunnlaget er en faktor som kan gi færre direkteruter, føler vi en illojalitet ved at fylkestingets vedtak ikke følges opp.

– Hvorfor skjer det ikke?

– Skal vi samarbeide må første forutsetning være at vi er lojale og legger til rette for tilbud som styrker hele Finnmark som flyrutetilbudet er. I Hammerfest er det uttalt holdning om at de ikke vil ha hurtigbåtrute til Alta fordi det kan svekke grunnlaget for egen storflyplass. Men Hammerfest vil aldri få direkteruter med 1200 meters rullebane, og så langt finnes det ingen andre planer enn 1200 meter rullebane, konkluderer Østlyngen.

Marianne Sivertsen Næss.

– Alta tar fra de små

Marianne Sivertsen Næss er varaordfører i oljebyen og ordfører Alf E. Jakobsens høyre hånd. Hun bekrefter at stemningen i Hammerfest er dårlig i forhold til hurtigbåttilbudet mellom de to byene.

– Selv om Alta vil betale litt ekstra for å fortsette med rotasjon 2, er vår begrunnelse for å stoppe rotasjon 2 at den vil spise så mye av den totale potten at veiløse småsteder blir skadelidende, klargjør varaordføreren og legger til:

– Argumentet fra Alta om at hurtigbåtruta er viktig for hammerfestingene som skal reise med fly fra Alta er ikke i tråd med de signalene jeg får fra folk flest i byen. Det er en stadig økende irritasjon fra de som benytter båten, om at det er vanskelig å komme mellom havn og flyplass, og at det ofte er problemer med korresponderingen. Derfor velger flere og flere vekk båten til fordel for privatbil.

Sivertsen Næss forteller også at hammerfestingene alltid har hatt et godt forhold til bussen som de mener er et bra og rimeligere alternativ enn båt.

Altas Ole Steinar Østlyngen er skuffet over viljen til samarbeid også fra partikameratene i ledelsen av Hammerfest kommune. Han  hevder at det stadig kommer innspill fra hammerfestmiljøet om at hurtigbåtruta egentlig er et forsøk for Alta på å undergrave muligheten for en ny flyplass i Hammerfest. Det avvises av Østlyngen som sier at det aldri vil bli direkteruter til Hammerfest, nye flyplass eller ikke, så lenge rullebanelengden planlegges kun for 1200 meter.

– Utgangspunktet er å styrke flytilbudet i Hammerfest og ulike alternativ rullebanelengde har vært vurdert. Vårt mål er å få en flyplass som takler de utfordringer og behov Hammerfest har, klargjør varaordføreren.

Hun synes lite om at Østlyngen truer med pasientflukt fra Hammerfest sykehus om ikke det legges til rette for en god alternative reisemuligheter til og fra sykehuset.

– Selvsagt vil vi gjøre det enklest mulig for passasjerene fra Alta-regionen å bruke Hammerfest sykehus. Finnmarkssykehuset har lagt fram tall som viser at pasientene ikke bruker hurtigbåten i den grad som det framstilles, og at pasientene velger andre alternativer. I tillegg er det rotasjon 2 vi er i mot, klargjør Marianne Sivertsen Næss.