– Vi omtaler strikkajakka kun som Kronstadbunaden. Nettopp fordi den er så populær blant ungdom på Kronstad. Hvorfor den er så populær vet jeg ikke. Torsdag hørte jeg fra Blåkläder, som leverer den, at de kun omtaler den som «Altabunaden» når de snakker om produktet til andre rundt om i Norge, forteller Roar Volden ved Tools Alta.

– Det er vel ganske uvanlig at et plagg holder seg på moten såpass lenge?

– Ja, absolutt. Vi fikk jakka inn første gang for mellom to og et halvt- og tre år siden. Og jakka har solgt like godt hele tiden. Hvorfor er ikke godt å vite, men noen ganger treffer man innertier med et klesplagg og da vil alle ha det. Vi har hatt utrolig flaks med dette plagget. Normalt så er noe populært i et halvår, så er interessen borte, påpeker han.

– I forhold til antall mennesker og antall potensielle kjøpere i byen, så har vi et enormt salg av denne jakka, slår Volden fast.

– Nå skal det sies at salget har dabbet litt av i det siste, noe som tyder på at markedet kanskje begynner å bli litt mettet. Men vi selger altså fortsatt endel av jakka. Mye går til bedriftsmarkedet. Nå kommer de i nye fargher, så kanskje salget tar seg opp igjen, påpeker han.

På det meste solgte Tools mellom 10 og 15 jakker hver dag over en lang periode. Så gikk leverandøren fri i enkelte størrelser...

EGEN BUNAD! Den grå strikkajakka er så populær i Alta og spesielt på Kronstad at den har fått et lokalt slengnavn. Foto: Merete Reginiussen