Statens vegvesen skal gi stikkrenner, kantstein, grøntareal og lyktestolpe langs veiene i fylket hver sin GPS-koordinat. Det gir blant annet billigere drift og mer presis planlegging. Hittil i sommer har kartleggingen særlig vært konsentrert om Alta, Kautokeino og Sør-Varanger, blant annet fordi det snart skal inngås nye driftskontrakter for disse områdene i nærmeste framtid, melder Statens vegvesen.

Det er blant annet gjort kartlegginger på riksvei 93 og 92, helt opp mot finskegrensen. I Alta er det også gjort registreringer på veien til Gargia, Aronnes og Tverrelvdalen og av fylkesveiene rundt Kautokeino. Den siste tiden har arbeidet pågått på E6 mellom Skaidi og Troms grense, mens fylkesveiene i Loppa og Hasvik venter senere i sommer.

Statens vegvesen har kartlagt veiene ved hjelp av tripteller og meterberegning. Målene blir imidlertid nokså omtrentlige, og avvikene kan være opptil 50 meter.

– Så når vannet flommer, bakken er frossen og det er behov for stiming for å fjerne ispropper i stikkrennene, er det ikke alltid gjort i en fei å finne utløpene på stikkrennene, påpekes det.

Med nye systemer blir også vegene mer «intelligente», og Statens vegvesen kan se for oss at framtidas brøytebiler kan «lese» veien og dermed holde seg unna midtrabatter og kantstein.

– En annen praktisk gevinst, kan være å vite eksakt hvor skilt hører hjemme, når de er kjørt ned og skal erstattes. Det er også slik at fordelingsnøklene for tildeling av penger til driften av vegene, baserer seg på ulike kriterier som antall lyspunkter, heter det fra Statens vegvesen