Fergerederiet Altafjord Oppdrett AS vil holde seg strengt til kontrakten de har med Finnmark fylkeskommune. Det fastslår en av medeierne i selskapet, Jan Kyrre Olsen, som også er matros på ferga Skaget som trafikkerer sambandet mellom Årøya og fastlandssida. Det kan gi sand i samfunnsmaskineriet i området.

Må selge ferga

Olsen sier fergeselskapet så langt har gått ekstraturer uten å ta betalt, for eksempel når det ikke har vært plass til alle kjøretøyer som vil til Årøya. Gjennomfører fylkeskommunen byggingen av de nye fergeleiene, vil fergeselskapet på Årøya trolig bli nødt til å selge ferga. For Jan Kyrre Olsen tror ikke det blir mulig å benytte de nye fergeleiene. De er etter hans mening kun tilpasset kombibåter av samme størrelse som Årøy, den nye hurtigbåten til Boreal.

Fra 1. august er det uansett slutt med gratis ekstraturer. Da blir det dyrt å komme seg over sundet, hvis man ikke kommer med på første tur, eller er fastboende med forkjørsrett.

– Kontrakten vår løper til 1. januar og fra 1. august vil vi ikke lenger gå ekstraturer gratis, i tillegg til at forkjørsrett for fastboende blir praktisert, slik kontrakten tilsier, sier Jan Kyrre Olsen i Altafjord Oppdrett AS.

Olsen sier han ser på fylkeskommunens håndtering av spørsmålet om fergetrafikken til Årøya som en såpeopera. Blant annet har  Olsen ikke tro på påstandene fra samferdselssjef Per Bjørn Holm Varsi om at de planlagte nybygde fergeleiene kan brukes av alle, både kombibåt, Skaget og ferga som trafikkerer Nyvoll-Korsfjord.

Er dette testet

– I stedet for å tenke på dem som bruker ferga Skaget i dag og er tjent med den løsningen som er valgt så langt, så skal de nå bygge nye fergeleier tilpasset Boreal sine båter og med løsninger som ikke er til beste for brukerne, her på øya i hvert fall. Jeg stiller spørsmålstegn ved om de nye fergelemmene er testet i nordlige farvann, hvor vi har en høydeforskjell på opptil 3,5 meter mellom topp flo og laveste fjæra. Eller om de bare er prøvd ut på Vestlandet, der det er 40 centimeters forskjell mellom flo og fjære, påpeker Jan Kyrre Olsen. Han er sammen med broren Frank Tore Olsen og oppdrettsgründeren Kyrre Olsen eier av selskapet som drifter fergesambandet.

Rådgiver Gunnstein Flø Rasmussen i samferdselsavdelinga i fylkeskommunen sier det er foretatt beregninger basert  på Kystverkets nivåskisse for Årøya. Det er ikke bygd tilsvarende kaier i Nord-Norge, men byggingen av de nye kaiene er basert på vanlig standard kaier med flyteelementer og det er tatt høyde for både flo og fjære, fastslår Rasmussen.

Tidtabell eller tidevannstabell

Olsen er ikke beroliget. Skal kombibåten som er tenkt satt inn her på nye fergeleier gå etter tidtabell eller etter tidevannstabell, er et annet spørsmål rederiet stiller seg.

– Hvordan har fylkeskommunen sett for seg at en trailer skal rygge av kombibåten med lass og en bratt fergelem som er betydelig kortere enn dagens. Jeg tror ikke noen yrkessjåfører vil ta sjansen på dette på fjæra sjø vinterstid. Så er det spørsmål om bæreevnen når betongpontongene blir fjernet. De er konstruert for å utligne vekta når en lastebil eller trailer kjører om bord eller på land. Enkelt spørsmål fra min side er om dette er systemer som er utprøvd i det store og hele. Trailersjåførene sier at du kan rygge på bar vei, men over en skrent hvor du ikke ser over kanten, da blir du stående på vinteren, kommenterer Olsen. Han er lite imponert over prosessen og frykter konsekvensene.

Ombygging aktuell?

Imens går prosessen sin gang. Juridisk avdeling i Alta kommune har sendt brev til iVest Consult med beskjed om at saken er sendt Fylkesmannen for ankebehandling.

Ferierende samferdelssjef Per Bjørn Holm-Varsi sier han ikke er helt oppdatert på de tekniske detaljene, men innrømmer at Skaget nok må bygges om noe hvis den skal brukes på de nye fergeleiene.

– Prosessen med fergeleiene går sin gang. At Alta kommune skriver til iVest Consult AS at saken nå ankes direkte til Fylkesmannen er nytt for meg. Jeg trodde planutvalget i Alta kommune skulle behandle anken først, kommenterer samferdselssjefen.