Ved utgangen av 2015 var det totalt 35 bensinstasjoner i Finnmark. Det er en nedgang på én stasjon sammenliknet med året før. Av landets 19 fylker har åtte fått flere bensinstasjoner, mens de resterende har fått færre. Finnmark er ett av fylkene hvor antallet har gått ned, og er det fylket i landet med færrest bensinstasjoner.

Til tross for nedgangen er bensinstasjonene fremdeles viktige for lokal verdiskapning. Kanskje enda mer enn før.

– Bensinstasjonene er et viktig bidrag til lokal verdiskapning og sysselsetting over hele landet, ikke minst som arbeidsplass for ungdom. Mange steder er også bensinstasjonen et sosialt møtested i bygda, sier Inger-Lise M. Nøstvik. Hun er generalsekretær i Norsk Petroleumsinstitutt, som representerer landets drivstoffselgere.

Et nytt konsept

Årsaken til nedgangen på landsbasis har blant annet å gjøre med høye investerings- og driftskostnader, og at bensinstasjonsdrift gir relativt liten avkastning. I tillegg har bilene blitt mer drivstoffgjerrige, som fører til at bilene kan kjøre flere mil på én tank.

Bransjen opplever også tøffere konkurranse fra kiosker og dagligvarebutikker.

– Når antall bensinstasjoner reduseres, blir rollen til den gjenværende bensinstasjonen enda viktigere. Tidligere var bensinstasjonene først og fremst bilverksted og drivstoffdepot, nå er de også kaffebar og døgnåpen butikk. Bensinstasjoner med et bredt tilbud av tjenester er viktig i hele landet, og særlig i distriktene, sier Nøstvik.

Nye eiere og navnebytte

I løpet av det siste året har det skjedd flere endringer i bensinstasjonsmarkedet. Shell-stasjonene har blitt kjøpt opp av det finske selskapet St1, og stasjonene drives nå under lisens fra Shell. I løpet av 2016 byttet Statoil Fuel & Retail navn til Circle K, og selskapet jobber nå som kjent med omprofilering av sine stasjoner i Norge. I tillegg har Deli de Luca har gjort inntog på Esso-stasjonene.

Fra bensinstasjon til energistasjon

Norge har et mål om at klimagassutslippene fra transportsektoren skal ned, samtidig som et økende transportbehov skal ivaretas. Med grunnlag i det jobber bensinstasjonene i Norge aktivt for å tilpasse seg kundenes fremtidige behov.

– Om noen år kan dagens bensinstasjoner være endret til en energistasjon ved at tradisjonelle produkter har fått selskap av større mengder bærekraftig biodrivstoff, lading til elbiler og muligheter for å fylle hydrogen, avslutter Nøstvik.