Denne uken har Norwegian begynt å kreve inn flypassasjeravgiften hos sine kunder. Flere passasjerer raser, særlig de som har bestilt og betalt reisen før avgiften ble innført 1. juni.

Norwegian krever inn avgiften på 88 kroner for innenlandsreiser og 80 kroner for utenlandsreiser, melder NRK.

Flyselskapet ville opprinnelig trekke beløpet direkte fra sine kunders bank- og kredittkort, det samme kortet kundene brukte til å betale reisen med. Det fikk Forbrukerombudet til å reagere, og nå kommer avgiften i form av en faktura for dem som ikke ble belastet for beløpet da de opprinnelig betalte reisen.

– Dette er ikke penger Norwegian skal ha fem øre av. Vi krever inn disse pengene på vegne av staten og skulle svært gjerne vært foruten oppgaven som «innkrevingssentral» for staten, sier presseansvarlig Daniel Kirchhoff i Norwegian.

Mange passasjerer som har fått slike krav har tatt kommentarfeltet på Norwegians Facebook-side i bruk og uttrykt sin misnøye med kravet.

De fleste reagerer negativt på at Norwegian ber om penger på reiser som er bestilt og betalt før 1. juni, men gjennomført etter denne datoen. Flyselskapet viser til at avgiften er innført med tilbakevirkende kraft og at de derfor må kreve inn beløpet.

SAS derimot har ifølge informasjonssjef Knut Morten Johansen ingen planer om å etterfakturerte flypassasjeravgiften. (©NTB