Det er klart etter at en delegasjon fra Alta kommune ledet av ordfører Monica Nielsen i dag troppet opp i samferdselsdepartementet for å møte politisk ledelse her.

Med seg hadde Monica Nielsen sentrale Claus Jørstad i Frp og toppbyråkratene Bjørn-Atle Hansen og Oddvar Konst.

– Et veldig skuffende resultat. Vi møtte rett og slett ingen velvilje, og Staten synes ikke å være villig til å ta samfunnsansvaret for at overskuddsmassene fra E6 kan brukes til forlengelse av rullebanen ved Alta Lufthavn i stedet for å dumpes midtfjords, sier ordfører Monica Nielsen (Ap) til Altaposten.

Møtte statssekretær

Alta kommune hadde ønsket å møte samferdselsminisster Ketil Solvik-Olsen (Frp), men fikk etter et halvt år kun møte statssekretæren i det Frp-styrte departementet. Det var statssekretær Tom Cato Karlsen (Frp) som tok i mot Alta-delegasjonen i samferdselsdepartementet. Med på møtet var også representanter fra Avinor som møtte med adm. direktør Dag Falk Pettersen og Hanne B Laugerud, sistnevnte direktør for regionale lufthavner. Fra luftfartstilsynet møtte blant annet seksjonssjef Jørn Seljeås.

Per i dag har Alta kommune betalt ut nærmere 30 millioner kroner for transporten av overskuddsmassene fra E6 vest for Alta til området hvor de er dumpet i enden av Alta Lufthavn. Ferdig prosjekt vil gi Alta Lufthavn 200 meter lengre rullebane med sikkerhetssoner på begge sider. Fortsatt gjenstår det betydelig utfylling for å komme over havoverflata. Totalt vil transportkostnadene komme på rundt 60 millioner kroner. Resultatet vil medføre en besparelse på nærmere 200 millioner kroner for forlengelsen av rullebanen.

– Det er helt uforståelig for oss at Staten ikke vil bidra til at massene kan brukes samfunnsnyttig. Både behovet for utvidelsen av rullebanen og hvor viktig dette er for Finnmark fylke er grundig dokumentert og kjent for samferdselsdepartementet, påpeker Alta-ordføreren.

Ingen lovnader

Avinor har tidligere bidratt til en utredning knyttet opp mot Alta Lufthavn hvor rullebaneforlengelsen inngår. Til tross for at Avinor har stilt seg bak planen om forlengelse av rullebanen, nekter nå det statlige selskapet som har ansvaret for lufthavnene, å bidra til en løsning.

– Avinor hevder det ikke er gitt noen lovnader om finansiering og toer sine hender, påpeker delegasjonsleder Nielsen.

Hun legger til at det heller ikke fra politisk ledelse i samferdselsdepartementet var mulig å få noen signaler på at Staten vil overta prosjektet, eller betale ut Alta kommunes utgifter.

– Det blir litt falskt når statssekretæren samtidig påpeker at det er fint at vi har lagt til rette for fremtidige aktualiteter som kan oppstå. Og at Alta lufthavn er viktig og at det som er gjort vil komme til nytte, påpeker Alta-ordføreren og legger til:

– Når samferdseldepartementet ikke vil prioritere Alta, må det jobbes knallhardt tverrpolitisk  for å få et flertall i Stortinget. Dette må inn i NTP når vedtak gjøres våren 2017.

Dette argumenterte Alta-delegasjonen med på møtet:

  • Kan komme endringer i regelverket som krever lengre rullebane for store fly. Det er lagt til rette for en meget rimelig utvidelse.

  • Alta kommune har tatt et samfunnsansvar. Dette burde fra dag én vært statens ansvar.

  • Argumenterte for at Alta lufthavn er viktig for hele vest Finnmark og Nord Troms.

  • Klare merknader i NTP om bruk av overskuddsmassene, forlengelse av rullebanen

  • Full enighet i Finnmark om at forlengelse av rullebanene på stamflyplassene i Alta og Kirkenes må prioriteres.