Mens Ørjan Søderblom er under utdanning – og allerede har en bachelor i geologi, ble Viktor Renström ansatt i Statens vegvesen for bare to uker siden. I sommer er de dreamteam som reiser rundt i Finnmark og vurderer kranglete fjellskjæringer langs veiene.

Onsdag kunne de observeres i Skillefjorden mens de sto ved autovernet og kikket opp mot fjellet.

Hele dagen.

– Her gjør vi en tiltaksvurdering; skal det brukes bolt eller nett for å sikre fjellet mot utrasing? Akkurat her vi står nå er fjellet ganske dårlig, så her er det utfordrende å finne ett godt tiltak, sier teamleder Renström.

Da Altaposten kjørte forbi to timer tidligere sto duoen lenger inne i fjorden. I samme positur; glanende mot berget.

– Vi jobber oss langs veien utover fjorden. Det er seks, sju skjæringer langs veien i denne fjorden som er dårlige og må vurderes, opplyser Renström.

– Hva tenker dere om forholdene langs veien i denne fjorden?

– Det er en ganske vanskelig fjord, hvor det mange steder er dårlig fjell. Fjorden er kartlagt tidligere, så blir det vår jobb nå å peke på tiltak på de ulike stedene som må sikres, sier Renström

De er begge ansatt i avdelingen geolab i Statens vegvesen. Hvorvidt rapporten de skal skrive blir fulgt opp, er ikke deres bord.

– Å undersøke alle problematiske skjæringer langs veien i Finnmark er noe vi skal gjøre de neste ukene. Så får driftsavdelingen vår rapport. Deretter blir det opp til dem å vurdere de foreslåtte tiltakene ut fra sitt budsjett, sier Renström og Søderblom.

n Nasjonal rassikringsgruppe, som er ei gruppe bestående av representanter fra ni fylkeskommuner, kommer til Alta onsdag og torsdag denne uka. I tillegg til å få en orientering fra kommunen og fylkeskommunen, skal de ut for å se på nettopp Skillefjorden, samt Vannbergan i Lerresfjord, der veien nettopp er åpnet etter raset for åtte måneder siden.