Under konferansen Agenda Sapmi var det enighet om at mange etablerere i Kautokeino og Karasjok har gode ideer, men det er for få som kommer seg videre fra ide til næring.

– Søk samarbeid

Felles for de fleste foredragsholderne var at kompetanseheving må til, og at samarbeid med andre ikke er farlig, men snarere en fordel.  Banksjefen i Sparebank1, Ulf Tore Isaksen, fortalte deltakerne hvordan banken vurderer en ide og hva som skal til for å sikre realisering av ideene.

– Våre engasjementer strekker seg fra landbruk til fiskeri i kystfiskeflåten, fra reiseliv til industri og jeg vil gjerne få gi Sametinget ros for at de har satt flere unge i stand til å skaffe seg sin egen båt, blant annet, sa banksjefen. Som forklarte at bedrifter som søker finansiering fra Sparebank1 må ha en gjennomarbeidet forretningsplan, dersom de skal ha sjanser for å få napp etter at banken har vurdert det de anser å være bedriftens interne risiko ved å låne penger.

Utveksling

Assisterende direktør for Innovasjon Norge sin finnmarksavdeling, Merete Susan Andersen fokuserte blant annet på nordnorsk mat og matprodukter, nordområdesamarbeid og næringsrettede midler for samarbeidsprosjekter med Russiske partnere.

– Vi skal bidra til utveksling av erfaring, kunnskap og kompetanse og vi skal sikre verdiskapning i norske bedrifter gjennom økt nærvær, kunnskap og aktivitet om nordområdene. Derfor har internasjonale samarbeidsprosjekter høy prioritet i vår satsing, sa Andersen.

Hun understreket sterk viktigheten av å samarbeide og mente den miksen mellom fylkeskommunen, Sametinget, forskningsrådet, ulike fond og næringshager sammen med kommunene, høgskoler og universiteter, er det som skaper vekst og optimisme.

–  Undersøkelsen som er gjort av Innovasjon Norge viser at turistene vil oppleve midnattssola, vakre fjorder, fjell og vidder, men også spennende matopplevelser. Derfor er det naturlig for oss å blande reiseliv med fiskeri, landbruk og reindrift, sa Merete Andersen.

Trendene avgjør

Rådgiver Nina Smedseng fra Nordnorsk Reiseliv tok for seg spørsmålet om det finnes samisk reiseliv og om dette er noe annet enn reiseliv. Smedseng kalte foredraget sitt for "Samisk reiseliv 2.0" og hun slo fast at det finnes et særskilt samisk reiseliv, men ikke med store volumer. Trendene for reisende i dag er å være sunne, leve det gode liv, dyrke siden lidenskaper og være aktive, ha en stresset hverdag med tidsklemme, men samtidig ha fokus på miljø, bærekraft og den digitale revolusjonen.

– Det er her det gjelder for samiske reiselivsbedrifter å henge med. Er vi for opptatt av å fokusere på naturen og for lite oppmerksom på hva kundene vil ha, spurte Smedseng, som startet sin fortelling med at hun selv kom til Kautokeino på Nordlandia hotell for snart 20 år siden og selv har en svigerfamilie i nettopp Kautokeino. I dag må de som skal lykkes i å få litt større volumer ogg markedsandeler, skaffe seg kompetanse på digital markedsføring. Det er flere som kan tilby det samme som oss, Island, New Zealand, Canada, Alaska, alle har kvaliteter i verdensklasse, slik vi også har og den såkalte opplevelsesindustrien gir muligheter for økt helårssatsing og nye distriktsarbeidsplasser. Det kreves imidlertid høyere kompetanse i reiselivet for å kunne kommersialiserer attraktive kulturopplevelser, sa Smedseng.