– Reindriftsbasert turisme har muligens stort potensial i reiselivsbransjen her i Finnmark, tror reineier Mikkelsen Sara som er deltaker på konferansen Agenda Sapmi for å lære mer om mulighetene innenfor reiselivsnæringa i Kautokeino.

Han er glad for initiativet fra Kautokeino kommune til å arrangere denne samlingen for næringsdrivende.

Får opplevelser

– Jeg har planlagt dette i flere år, i vinter testet jeg konseptet mitt på noen grupper og jeg mener dette er en opplevelse som markedet vil ha. Jeg må bare få satt salget av turene i et system og komme meg inn i markedet. Planen er å hente gjestene på flyplassen i Alta, maksimalt tre-seks stykker for hver tur. I hvertfall i startfasen. Basen er på Suossjavrri fjellstue, dit gjestene kjøres med buss, og så tar jeg dem med til flokken i Suorpmu hvor vi har vinterbeite. Der har jeg ei hytte, men også lavvoer. Der skal gjestene få innblikk i den gamle tradisjonelle reindrifta, men også den mer moderne utgaven av denne næringa. Videre skal gjestene ta del i en del aktiviteter som gjør turen ekstra spennende. Tradisjonell samisk mat og klesplagg skal også stå sentralt i tilbudet, sier Sara til Altaposten.

– Nå leter jeg etter noen som kan ta seg av salg i de riktige kanalene, og håper jeg får lære mer om dette under konferansen og videre i satsingen, sier reineieren.

Tjener litt ekstra

– Testgruppene som vi har hatt denne vinteren har gjort meg overbevist om at dette er noe jeg kan satse mer på. Med et reiselivstilbud får jeg flere bein å stå på, og kan tjene noen kroner ekstra ved siden av inntektene fra reindrifta. Denne første vinteren har jeg bare drevet med prosjektering og planlegging. Nå er det min jobb å finne ut hvordan jeg skal nå ut til potensielle kundegrupper og finne ut hvilke selskaper og lignende jeg kan samarbeide med for å selge inn turene til reinflokken vinterstid, sier Sara.

Han slår fast at når man driver med rein må man tilpasse seg den økonomiske realiteten i næringa. Som ellers i næringslivet.

– Jeg mener å ha funnet et ekstra bein å stå på. Jeg synes det er spennende å jobbe med folk og gjester, og tilbakemeldingene vi har fått er at vi gir de besøkende en ekstra dimensjon når vi driver virksomheten som en del av det opprinnelige levebrødet vårt, sier Nils Mikkelsen Sara, som kaller selskapet sitt det samme som vinterbeiteområdet, «Suorbmu».