Leder ved parkeringsavdelingen i Alta kommune, Jon-Vegar Nilsen, forteller at den totale nedgangen fra 2014 til 2015 er på rundt 400 tilleggsavgifter (manglende gyldig betaling). Med et utgangspunkt på 300 kroner per gebyr, er det dermed snakk om rundt 120.000 kroner som kommunen må hente inn andre steder. Uten at dette bekymrer Nilsen.

Alt går til fondet

– Blir det mindre å rutte med til julebordet, siden folk er flinkere til å betale?

– Alt av inntekter går inn til parkeringsfondet, som går til å utbedre infrastrukturen i kommunen. Ikke til noe annet enn det, ler Nilsen og legger til:

– Vi får inn mye mer penger på at folk betaler p-avgiften enn på straffegebyr.

– Hva tenker du om at folk har blitt flinkere til å betale?

– Trenden vi ser er at folk har blitt mer oppmerksomme på parkeringen sin. I tillegg til at appen gjør det lettere for folk å betale, gir den også varsel når parkeringen snart går ut, sier han.

I 2014 hentet parkeringsavdelingen inn rundt 8,5 millioner kroner i inntekter. 6,5 millioner kom fra parkeringsautomatene, en million fra årskort/el-brikker og lignende og cirka en million fra ileggelse av tilleggsavgift og parkeringsgebyr.

Fornøyde kunder

At det er en klar sammenheng mellom de gode tallene og lanseringen av p-appen, er Nilsen sikker på.

– I tillegg får vi gode tilbakemeldinger på at appen er både praktisk og enkel. Alt tyder på at kundene er fornøyde med dagens løsning for parkering, sier han og legger til grunn at det ellers er snakk om få klager.

Totalt fikk parkeringsavdelingen inn 34 klager på de rundt 1100 bøtene som ble utstedt i 2015.

– Det er veldig lavt, konkluderer Nilsen.

– Hva er det folk klager mest på?

– Det vanligste er klager på tilleggsavgift i forbindelse med avgiftsbetaling. Det kan være personer som ikke har betalt parkering, har stått over betalt tid osv. Klager er ikke uvanlig i dette faget, men totalt sett mener jeg vi ligger på få klager i forhold til andre byer, uten at jeg kan dokumentere dette, sier han.

App i huset

Nilsen kan bare så vidt lette på sløret for hva det neste store de jobber med er.

– Vi er litt på gjerdet for hva som kommer ut av Komsa Parkering, men vi ser på muligheten for å kunne tilby appen også for parkeringshuset, slik mange har etterlyst. Så får vi da se om det lar seg gjøre, avslutter han.