– Vi skal selvsagt forsøke å finne tak i eier og gi han sjansen til å fjerne vraket før vi går til anmeldelse. Samtidig er det viktig å understreke at selv om vi har forståelse for at folk i vår del av fylket ikke har noe lokalt alternativ for å kvitte seg med bilvrak og kondemnerte biler, kan vi ikke sitte rolig og se på at de etterlates på utsiden av gjerdet til vårt anlegg på Stengelsmoen, sier informasjonsansvarlig Siw Line Thomassen i Vefas.

Hun og Vefas frykter at dumpingen som nå har skjedd ikke vil bli noe enkelttilfelle, men ta seg opp.

– Derfor har vi ikke noe annet valg enn å anmelde. For oss blir det en håpløs situasjon dersom dette skulle tilta, sier Thomassen.

– Bør ta ansvar

Vefas Retur AS, som er det kommersielle datterselskapet til Vest-Finnmark Avfallsselskap (Vefas), har tidligere drevet med mottak av bilvrak. Mottaket var lokalisert i Eiby. Virksomheten gikk med årlig underskudd i hundretusenkronersklassen, og da fylkesmannen påviste forurensing i bakken, hadde Vefas Retur fått nok. Sommeren 2015 avviklet Vefas Retur mottaket, startet rensing av grunnen og tilbakeføring av området slik det var før aktiviteten startet her.

– Vrakmottaket til Vefas Retur dekket et enormt behov for Vest-Finnmark. Over tid var tilgangen på tre bilvrak om dagen, det forteller meg at behovet for bilvrakmottak var veldig stort, sier kommunens miljødetektiv Bjørnar Strøm Hågensen.

Stopper positiv utvikling

Da Vefas stengte anlegget i Eiby var lenge mottak i Øst-Finnmark og i Sørreisa i Troms eneste alternativ når bilen var gått ut på dato. Siden er det kommet til en aktør i Billefjord, Rask AS. Det er to timers kjøring unna.

– I mange år har vi registrert at det har blitt stadig færre vrak lagret i utmark, på private eiendommer og parkeringsplasser. Vi var i ferd med å få ryddet opp og vrakene sendt til gjenvinning. Gamle bilvrak er kanskje først og fremst en estetisk forurensning som vi ikke ønsker, men uten mottak lokalt er min frykt at lagringen av vrak vil blomstre opp, sier Strøm Hågensen.

Han understreker at kommunen ikke har noe ansvar for vrakhåndteringen, men ut fra sitt kjennskap til politikerne i Alta tror han at de vil ta en debatt om hvordan bilvrakhandteringen kan løses, og om det interkommunale avfallsselskapet Vefas kan være redskapet som fikser utfordringene.

– Det er veldig bra at det blir søkelys på dette. Jeg tror alle er enige om at behovet er der, og at vi må finne en løsning, klargjør Bjørnar Strøm Hågensen.

Raymond Kames, daglig leder i Vefas Retur. Foto: Arkiv

Vefas Retur AS var klar til innendørs vrakhåndtering, men ble stoppet.

Til alt overmål var det politikerne i Alta, som kommunens egen miljødetektiv beskriver som svært miljøbevisste, som stoppet Vefas-planene i det gamle Frionorbygget på Amtmannsnes.

– Vi har ingen planer om å anke avgjørelsen, og har lagt alle planer om å drive med vrakhåndtering på is. Når det er sagt er jeg sterk i troen på at det vil tvinge seg fram vrakmottak i Alta. Om det blir i Vefes-regi eller at noen andre tar oppgaven, vet vi ikke, sier daglig leder i det helkommersielle selskapet Vefas Retur AS, Raymond Kames.

Vefas eier det tidligere Frionor-anlegget på Amtmannsnes og datterselskapet Vefas Retur hadde alt klart for hundre prosent miljøsikker håndtering av bilvrak innendørs. Lokal motstand på Amtmannsnes basert på frykt for økt trafikk etter en trafikkfarlig vei, gjorde at politikerne sa stopp.

– Paradokset er at uansett hvor det kommer et mottak i Alta vil vrakene bli skipet over kaia på Amtmannsnes. Det betyr at trafikken ikke blir borte selv om planene om mottak på Amtmannsnes er lagt vekk, påpeker Kames.