– Nei, vi har ikke blitt noe nei-utvalg. Men min lovnad da jeg tiltrådte som leder var at vi skulle følge loven, og det har vi gjort. Tallene i statistikken fra utvalgets første halvår forteller vel ganske klart at disp-utvalget har brukt loven både til å imøtekomme søknader, selv om det også har blitt avslag, sier Miriam Akkouch, som ser tilbake på sin første vintersesong som leder av disp-utvalget med gode følelser.

Mer ja enn nei

SA MEST JA: Miriam Akkouche og disp-utvalget har denne vintersesongen sagt mer ja enn nei. Foto: Vidar Kristensen

Statistikken viser at utvalget har hatt 55 saker til behandling. Av disse har utvalget sagt ja til 35 søknader og nei til 19. Én, Haldde-saken, har blitt klaget videre til Fylkesmannen.

– Både ja og nei har vært enstemmige saker. Utvalget har ikke vært delt i en eneste sak så langt, påpeker Akkouche.

Mye støy

I motorferdselssammenheng liberale Svein Berg, som i dag leder Alta Frp, ble byttet ut med miljøforkjemper Miriam Akkouche i utvalget da kommunestyret konstituerte seg sist høst. Dispensasjonsutvalget gikk fra å være et liberalt Frp-styrt utvalg til å bli et nærmest helgrønt organ hvor mange fryktet at det ville bli nei i stedet for å bevege seg inn i motorferdelslovens grenseland.

– Ja, dersom det stemmer at dispensasjonsutvalget i forrige periode har innvilget dispensasjoner i strid med loven, slik jeg har oppfattet har skjedd, vil det bli en endring. Som leder kommer jeg til å be om at loven følges til punkt og prikke, klargjorde Akkouche overfor Radio Alta da hun tok oer klubba i utvalget.

Lovnadene

Det var ikke bare MDG-politikeren som kom inn i utvalget med en restriktiv holdning til motorferdselsloven. Nestleder i utvalget er opposisjonens kandidat, Venstres Raymond Londal. Han, og ikke minst Venstre, har over flere perioder i kommunestyret framstått som de sterkeste forsvarerne av motorferdselsloven og klar motstander av å endre den i en mer liberal retning. Utvalgets tredje medlem er Øystein Pedersen fra Ap.

– Min vurdering er at sammensetningen av utvalget vil merkes for både enkeltpersoner og bedrifter. Der vi har tøyd loven for å imøtekomme søknader, blir loven nå fulgt, påpekte Akkouche høsten 2015. Blant annet lovte utvalgslederen at det ikke kom til å bli åpnet for scooterkjøring til Haldde dersom det viste seg å være i konflikt med loven.