– Nei, vi har ikke blitt noe nei-utvalg. Men min lovnad da jeg tiltrådte som leder var at vi skulle følge loven, og det har vi gjort. Tallene i statistikken fra utvalgets første halvår forteller vel ganske klart at disp-utvalget har brukt loven både til å imøtekomme søknader, selv om det også har blitt avslag, sier Miriam Akkouch, som ser tilbake på sin første vintersesong som leder av disp-utvalget med gode følelser.
Mer ja enn nei
Statistikken viser at utvalget har hatt 55 saker til behandling. Av disse har utvalget sagt ja til 35 søknader og nei til 19. Én, Haldde-saken, har blitt klaget videre til Fylkesmannen.
– Både ja og nei har vært enstemmige saker. Utvalget har ikke vært delt i en eneste sak så langt, påpeker Akkouche.
Mye støy
I motorferdselssammenheng liberale Svein Berg, som i dag leder Alta Frp, ble byttet ut med miljøforkjemper Miriam Akkouche i utvalget da kommunestyret konstituerte seg sist høst. Dispensasjonsutvalget gikk fra å være et liberalt Frp-styrt utvalg til å bli et nærmest helgrønt organ hvor mange fryktet at det ville bli nei i stedet for å bevege seg inn i motorferdelslovens grenseland.
– Ja, dersom det stemmer at dispensasjonsutvalget i forrige periode har innvilget dispensasjoner i strid med loven, slik jeg har oppfattet har skjedd, vil det bli en endring. Som leder kommer jeg til å be om at loven følges til punkt og prikke, klargjorde Akkouche overfor Radio Alta da hun tok oer klubba i utvalget.
Lovnadene
Det var ikke bare MDG-politikeren som kom inn i utvalget med en restriktiv holdning til motorferdselsloven. Nestleder i utvalget er opposisjonens kandidat, Venstres Raymond Londal. Han, og ikke minst Venstre, har over flere perioder i kommunestyret framstått som de sterkeste forsvarerne av motorferdselsloven og klar motstander av å endre den i en mer liberal retning. Utvalgets tredje medlem er Øystein Pedersen fra Ap.
– Min vurdering er at sammensetningen av utvalget vil merkes for både enkeltpersoner og bedrifter. Der vi har tøyd loven for å imøtekomme søknader, blir loven nå fulgt, påpekte Akkouche høsten 2015. Blant annet lovte utvalgslederen at det ikke kom til å bli åpnet for scooterkjøring til Haldde dersom det viste seg å være i konflikt med loven.