På bakgrunn i et rykte om flyrutekutt valgte Alta Næringsforening (ANF) å sende en henvendelse til Norwegian. Svaret levner ingen tvil – selskapet ser seg nødt til å kutte antall avganger mellom Alta og Oslo til sommeren:
– Grunnet den potensielle flyseteavgiften må vi revurdere kapasiteten på enkelte ruter i Norge, og omdisponere denne kapasiteten til andre destinasjoner. Dessverre har ruteprogrammet vårt på Oslo-Alta, som tidligere har hatt 3 daglige avganger på sommeren, blitt redusert til 2 daglige avganger. Vi vil fortløpende vurdere om det er rom for å sette inn igjen denne kapasiteten i fremtiden, men foreløpig går vi ned til 2 daglige avganger på Oslo-Alta, heter det i mailen som næringsforeningen har videresendt til Altaposten.
Næringsforeningen har tidligere kritisert den utskjelte avgiften. De mener vi nå ser konsekvensen av det foreningen har advart mot.
– Vi har forsøkt å synliggjøre overfor Norwegians ruteplanleggere hvorfor de ikke bør kutte i denne ruta, men de tenker kun økonomi og lønnsomhet, noe som ikke er vanskelig å forstå. Vi har tidligere fått varsel om mulige kutt som følge av denne avgiften, men synes det er trist at det nå blir en realitet, sier direktør Karianne Rygh Hjortdahl i ANF til Altaposten.
– Miljøavgift uten miljøeffekt
Tolker vi Norwegian riktig er det slett ikke ønskelig å kutte over Alta lufthavn, eller andre steder i Norge. Overfor Altaposten sier kommunikasjonssjef Lasse Sandaker-Nielsen følgende om avgiften:
– Det er uforsvarlig politikk å innføre den planlagte passasjeravgiften uten å ta hensyn til de som rammes. Stortinget har i praksis vedtatt at det skal bli dyrere å fly, og konsekvensen blir også at rutetilbudet i Norge kan bli redusert. Dette går nå ut over flytilbudet i Alta, noe vi synes er veldig synd. Det er spesielt uheldig at folk som bor i områder der fly er eneste transportalternativ skal rammes av dyrere flybilletter og et dårligere tilbud.
Han påpeker dessuten et paradoks:
– Avgiften har ingen miljøeffekt. For flyene vil fortsatt fly – bare ikke i Norge.
– Ikke bra
Avgiften var det Venstre som kjempet fram under budsjettforhandlingene. Nyslått Venstre-leder Leif Wasskog kjente ikke til Norwegian-kuttet da vi ringte. Men han legger ikke skjul på at han er skuffet:
– Dette var ikke bra. Finnmark Venstre har også gjort det klart at vi er uenige i en generell flyseteavgift. Tanken bak var at avgiften skulle få flere til å velge tog og andre miljøvennlige alternativer, her i Finnmark har vi ikke reelle alternativer til fly når vi skal reise sørover. Så i våre øyne burde flyseteavgiften vært fjernet eller endret, sier Wasskog.
– Det var i alle fall ikke intensjonen at vi skulle få slike kutt, med svekkelse i konkurransen som resultat, samtidig som flybillettene blir dyrere for et næringsliv og privatpersoner som ikke har reelle alternative reisemåter.
Kan få motsatt effekt
Wasskog påpeker at det ligger et paradoks i at Norwegian kutter grunnet en miljøavgift:
– Vi vet at Norwegian har de nyeste og mest miljøvennlige flyene. Om de kutter og andre aktører øker, så blir det i sum en økt forurensning. For vi har ikke muligheten til å velge mindre forurensende alternativ. Og med utgangspunkt i dette blir flyseteavgiften intet annet enn en vanlig avgift, oppå alle andre avgifter.
– Finnmark Venstre synes det er greit med avgifter som har en reell virkning. En flyseteavgift i Nord-Norge vil ikke få noen effekt, annet enn å gå utover økonomien til næringsliv og privatpersoner. Det var ikke intensjonen med flyseteavgiften, sier Wasskog.
– Hvordan kunne man gjort dette annerledes?
– Man kunne fint hatt regionale avgifter. For eksempel kunne dette vært en avgift som ble lagt på flyvninger i det sentrale østlandsområdet, der man kan påvirke folk til å velge tog i stedet.
– Burde belønnet innføring av nye fly
Kommunikasjonssjef Sandaker-Nielsen i Norwegian registrerer uttalelsene til Finnmark Venstre, og sier seg langt på vei enig i miljøkritikken mot avgiften:
– Norwegian er i likhet med Finnmark Venstre opptatt av å redusere miljøutslippene. Det aller viktigste tiltaket her er nye fly med lavere utslipp. Norwegian har blant de nyeste flyflåtene i verden, med en gjennomsnittsalder på 3,6 år. Vi mener myndighetene heller burde innføre incentivordninger som faktisk belønner selskaper som investerer i ny, mer miljøvennlig teknologi, sier han til Altaposten.