Hele Finnmark bør være opptatt av at både Alta lufthavn og Høybuktmoen i Sør-Varanger dimensjoneres for framtidige behov. Det betyr at det må brukes politiske krefter for å jobbe fram flyplasser som er best mulig tilrettelagt for framtidens trafikk, inkludert nye flytyper.

Både bygging og utvidelse av flyplasser skjer ikke over natta. Det er mange om beinet og det er prosesser som tar svært mange år. Det vet det politiske miljøet i Hammerfest alt om, ettersom det tar sin tid med både vindmålinger og utredninger for å få nødvendig gehør for ny flyplass på Grøtnes.

Hvis det er noenlunde riktig at vi får stor vekst og utvikling i nordområdene, blant annet på grunn av petroleumsaktivitet, må infrastrukturen tilpasses deretter. Derfor er det viktig å tenke et stykke fram i tid. Når Avinor og flyselskaper ikke ser et presserende behov for kapasitetsøkning i 2014, må det for alt i verden ikke fungere som et stoppsignal til de som jobber for at Finnmark skal være best mulig rustet for framtiden. Økt trafikk kan sikkert håndteres med mindre fly og større frekvens, men vi tror det er en kortsiktig løsning.

Stortingsrepresentant Jan-Henrik Fredriksen mener Vest-Finnmark må samles om ett prosjekt, slik man har gjort i forhold til flyplass i Kirkenes. Vi er uenige. Det må være fullt mulig for Porsanger å jobbe heftig for snuhavn, cuisetrafikk og Banak, samtidig som rullebanen i Alta utvides og Hammerfest får en ny kortbaneflyplass med bedre regularitet. Det er ingen motsetning her. Snarere mener vi at man kan spille hverandre gode og sammen skape den kraften som gjør at volumet øker. Det vil ikke bare styrke de tradisjonelle næringssatsingene, men kanskje også gi nye ideer og impulser for hva man kan leve av i nord. Poenget må være å tenke bredt nok, ikke smale inn mulighetene. Så skjønner alle at det vil ta tid å få tilstrekkelig midler til disse investeringene.

Det bør ikke forundre noen at EU-direktiv kan fungere som sand i maskineriet for sunn fornuft. Finnmark Dagblad kunne torsdag fortelle at både Luftfartsverket og Avinor så faren for at en utvidelse av rullebanen i Alta vil kreve ny sertifisering og at dagens utfordringer i terrenget vil stramme inn bruken, i stedet for å styrke den. Det er i tilfelle mer alvorlig enn krumningen på agurken og kvaliteten på sanda på lekeplassene, men vi håper kommunalleder Oddvar Konst har rett i at «man skal ha bra byråkratiske briller for at en forlengende medfører kortere rullebane». Det er mulig å finne ulemper og begrensninger for det meste, men i Finnmark bør vi jobbe for utvikling.

Det kan også virke som om noen tror det er Avinor, SAS og Norwegian som har funnet ut at det er prekært å utvide rullebanen i Alta. Vi håper riktignok de ser at økt trafikk og økt aktivitet de neste tiårene vil kreve bedre kapasitet, men foranledningen for initiativet med forlengelsen av rullebanen, er masseuttakene fra arbeidet med E6. Dette er masser man ønsker å bruke samfunnsøkonomisk, med nasjonale myndigheter som medspillere.

Alta-politikerne har valgt å ta en kalkulert risiko for å møte en framtidig politisk utfordring, og da mener vi det må applauderes at massene ikke havner vilkårlig i naturen eller sjøen.