Porsanger kommune og ildsjeler har gjort en formidabel innsats for å realisere en snuhavn for cruisebåter. Etter at amerikanske investorer kom på banen med over 30 millioner kroner i aksjekapital, bør prosjektet være interessant for andre, blant annet norske myndigheter.

Lenge har mange ansett arbeidet til Nortcape Turnaroundport AS som ekstrem bakkeklatring med usikkert utfall. Tidligere i sommer var det manko på 50 millioner kroner og ingen kunne mene eller forvente at Porsanger kommune skulle svi av flere skattekroner på prosjektet. Støtte fra Sametinget og andre instanser er vel og bra, men det var helt nødvendig med ekstern finansiering for å unngå et utmattende låneopptak.

En inntreden fra Florida-baserte Global First Response forrige uke var derfor et helt nødvendig og fortjent gjennombrudd. Det viser at det nytter å jobbe for noe man tror på, for øvrig en egenskap som gjerne investorer er opptatt av og merker seg. Videre er det naturligvis viktig å fullføre bakkeklatringen og faktisk gjennomføre de visjonene som ligger i bunnen for arbeidet.

Interessen for cruisetrafikk er stor verden over. Nordkapp har lenge vært en magnet, og framgangen i Alta de siste årene viser at det er et potensial, både sommer og vinter. Vi tror det må være mulig å spille hverandre gode, det vil si i fellesskap jobbe knallhardt for å markedsføre destinasjoner og opplevelser i nord. Vi har mye å by på, når markedet først blir oppmerksom på produktene.

Vi har lenge ment at Banak er en nøkkel for større volum på turisme. Flyplassen kan ta ned store charterfly, men det er naturligvis alene ikke nok.  Logistikken, attraksjoner og markedsføring må være plass, og her har vi tro på at hele Finnmark kan dra nytte av en snuhavn med nødvendige fasiliteter. Det er bare fantasien som er en begrensning. Tallene i Alta har vist at et dusin cruisebesøk gir gode ringvirkninger, og klarer man å øke interessen for Finnmark, vil det dryppe på både næringen og enkeltoperatører.

I tillegg er det forventninger om at petroleumseventyret flytter seg østover og at det vil være behov for større kapasitet. Ilandføring på Veidnes ville gitt en pangstart. Behovet for å frakte fiskeriprodukter raskt til markedene bør også være interessant for mange.

I Bukta i Alta finnes det allerede havn, flyplass og et knutepunkt for transport langs veiene. Vi ser ikke noen motsetning i at man satser parallelt i Midt-Finnmark. Å løfte samtidig har en tendens til å være veldig effektivt, spesielt når man er samkjørt.