Tips oss

Tips oss 24 timer i døgnet på 901 37 819

LEDER

I klingen om flyruter?

Dårlig intern flyforbindelse i Finnmark kan bli en av de største barrierene for et felles næringspolitisk løft i fylket. Da håper vi at næringslivet, kommunene og regionrådene har kjent sin besøkelsestid i forhold til høringsrunden som ble avsluttet denne uka.



Lavt skydekke må være den eneste grunnen til at reisende aksepterer å ta en strafferunde til Tromsø når de rent faktisk skal fra Kirkenes til Alta. Det trengs i realiteten god fantasi til for å lage en rute som innebærer at reisende flyr over Alta på vei til Alta…



Finnmark fylkeskommune har tradisjonen tro bedt om innspill fra kommunene. Vi tror ankepunktene er vel kjente, men tiden er kanskje inne for å gå litt mer i klingen med myndighetene om hvilke krav som bør stilles til subsidierte ruter. Akkurat som vi mener havner, veier og kraftlinjer er avgjørende for Finnmarks mulighet til å delta i verdiskapingen, må forflytningen av folk og arbeidskraft være smidig.



Noen elsker å framstille nordområdesatsingen som langsiktige, utenrikspolitiske visjoner, mest sannsynlig fordi dette er helt uforpliktende tankegods som ikke utløser annet enn symbolsk pengebruk. Vi finner det ganske så paradoksalt at en nasjonal satsing, som har vart i syv år, ikke innebærer mer konkrete tiltak som gjør regionen bedre rustet til å være med på eventyret. En god, tversgående forbindelse mellom Alta/Hammerfest og Kirkenes/Vadsø er etter vår mening helt selvsagt.



For både innbyggerne og næringslivet må også prisnivået være en hemsko. Det er et paradoks at man kan dra på sydentur for en normal flybillettpris mellom øst og vest i Finnmark. I Alta har vi et godt tilbud i form av direktefly til Tromsø og Oslo, men vi har stor sympati med de som skal reise ut fra kyst og innland.



Vi håper også småkommunene spiller inn dette som et poeng i høringsprosessen. I stedet for å lage kronglete ruter langs kysten, må det være et poeng å mate inn trafikken til Alta og Kirkenes, samt Lakselv som har langt flystripe og gode forutsetninger for chartertrafikk.



Hadde det vært vilje til å finne gode løsninger sjøveis, mener vi at mange av flokene kunne vært løst med flynav i de to byene. Det må også være et poeng å styrke tilbudet i stamnettet, blant annet for å sikre flest mulig direkteavganger til Oslo.

Redaktøren anbefaler

Altaposten ønsker en åpen og saklig debatt. Vi fjerner fortløpende innlegg som er rasistiske, sjikanøse eller strider mot etikk og lovverk. Vi krever at du bruker ditt egentlige navn og oppfordrer alle til å være saklig og vise respekt for andres meninger.

Rolf Edmund Lund, ansvarlig redaktør

Det trengs god fantasi for å lage en rute som innebærer at de som skal til Alta må fly over Alta…

Leses nå
Siste nytt

Politikerne på tribuneplass

– Vi er vitne til at politikerne er helt handlingslammet.

– Bosituasjonen er håpløs

– Det er krise for borteboende elever.

Alternativet til «Made in China»

– Et godt utstillingsvindu for fiskeripolitikk.

Taktskifte i nord?

– Dette vil representere en høyst nødvendig vitamininnsprøytning for en bransje på defensiven.

Ingen dampveivals på tur...

– Vi finner det merkelig at man forsøker å demonisere Altas innsats for egne distrikter.

fotball

Får tillit fra start?

Mye tyder på at Simon Evjen (20) får sjansen mot TUIL.

løping

Knuste egen rekord

Daniel Strand fortsetter å imponere.

styrkeløft

Sjetteplass i NM

Håkon Danielsen var 32,5 kilo unna pallplass.

Helsepris til Alta-team

– Det er veldig hyggelig at vårt arbeid blir lagt merke til og hedres.

– Loppa og Kvænangen bør ikke si ja

Raymond Londal lurte på om noen blir ført bak lyset.

Denne vil koste 109 millioner kroner

Ved å fjerne et lager og deler av kjelleren under brannstasjonen ble «overskridelsen» mer enn halvert.

Oppnevnte egen pliktkommisjon

Rådmannen Erik Arnesen i Hasvik utpekt.