Tips oss

Tips oss 24 timer i døgnet på 901 37 819

LEDER

I klingen om flyruter?

Dårlig intern flyforbindelse i Finnmark kan bli en av de største barrierene for et felles næringspolitisk løft i fylket. Da håper vi at næringslivet, kommunene og regionrådene har kjent sin besøkelsestid i forhold til høringsrunden som ble avsluttet denne uka.



Lavt skydekke må være den eneste grunnen til at reisende aksepterer å ta en strafferunde til Tromsø når de rent faktisk skal fra Kirkenes til Alta. Det trengs i realiteten god fantasi til for å lage en rute som innebærer at reisende flyr over Alta på vei til Alta…



Finnmark fylkeskommune har tradisjonen tro bedt om innspill fra kommunene. Vi tror ankepunktene er vel kjente, men tiden er kanskje inne for å gå litt mer i klingen med myndighetene om hvilke krav som bør stilles til subsidierte ruter. Akkurat som vi mener havner, veier og kraftlinjer er avgjørende for Finnmarks mulighet til å delta i verdiskapingen, må forflytningen av folk og arbeidskraft være smidig.



Noen elsker å framstille nordområdesatsingen som langsiktige, utenrikspolitiske visjoner, mest sannsynlig fordi dette er helt uforpliktende tankegods som ikke utløser annet enn symbolsk pengebruk. Vi finner det ganske så paradoksalt at en nasjonal satsing, som har vart i syv år, ikke innebærer mer konkrete tiltak som gjør regionen bedre rustet til å være med på eventyret. En god, tversgående forbindelse mellom Alta/Hammerfest og Kirkenes/Vadsø er etter vår mening helt selvsagt.



For både innbyggerne og næringslivet må også prisnivået være en hemsko. Det er et paradoks at man kan dra på sydentur for en normal flybillettpris mellom øst og vest i Finnmark. I Alta har vi et godt tilbud i form av direktefly til Tromsø og Oslo, men vi har stor sympati med de som skal reise ut fra kyst og innland.



Vi håper også småkommunene spiller inn dette som et poeng i høringsprosessen. I stedet for å lage kronglete ruter langs kysten, må det være et poeng å mate inn trafikken til Alta og Kirkenes, samt Lakselv som har langt flystripe og gode forutsetninger for chartertrafikk.



Hadde det vært vilje til å finne gode løsninger sjøveis, mener vi at mange av flokene kunne vært løst med flynav i de to byene. Det må også være et poeng å styrke tilbudet i stamnettet, blant annet for å sikre flest mulig direkteavganger til Oslo.

Det trengs god fantasi for å lage en rute som innebærer at de som skal til Alta må fly over Alta…

Nyheter

– Kina må ikke få diktere

– Stå imot bøllete opptreden fra diktaturstaten, oppfordrer Altapostens leder.

– Beklagelig hvis noen jobber for å undergrave stamnettet

– Gode direkteruter er viktig for hele Finnmark, skriver Altapostens leder.

– Innbyggerne har krav på beskyttelse

– Komplett uholdbar situasjon, skriver Altapostens leder.

– Uakseptabel gambling

– Finnmarkssykehuset har opphevet de gode intensjoner i det som ble presentert tidligere i vinter, skriver Altapostens leder.

– Skittentøysvasken har vært et offentlig skue

–Det har vært 2-3 år med den reneste geriljakrig mellom de fire blågrønne partiene, skriver Altapostens leder.

Repvik bytter åtte spillere:

Se BUL - Alta IF direkte her

Direktestream fra 17.45.

En av disse kan bli Altas neste ordfører

Startskuddet er gått for tidenes ordførerkamp.

Kan bli én avis

Amedia-avisene Finnmark Dagblad og Finnmarken kan bli slått sammen.

Oppdatert

Samisk klagestorm mot tunnel-navn

- Respektløst, mener sametingspresidenten.

Kombibåt til Årøya

Boreal får båttransporten.

- Stilles få krav til kompetanse

Statens havarikommisjon for transport (SHT) har tre konkrete tilrådninger etter Maria-forliset.

Møter HIF/Stein

BUL-damene får bortekamp i første cuprunde.