Tips oss

Tips oss 24 timer i døgnet på 901 37 819

LEDER

I klingen om flyruter?

Dårlig intern flyforbindelse i Finnmark kan bli en av de største barrierene for et felles næringspolitisk løft i fylket. Da håper vi at næringslivet, kommunene og regionrådene har kjent sin besøkelsestid i forhold til høringsrunden som ble avsluttet denne uka.



Lavt skydekke må være den eneste grunnen til at reisende aksepterer å ta en strafferunde til Tromsø når de rent faktisk skal fra Kirkenes til Alta. Det trengs i realiteten god fantasi til for å lage en rute som innebærer at reisende flyr over Alta på vei til Alta…



Finnmark fylkeskommune har tradisjonen tro bedt om innspill fra kommunene. Vi tror ankepunktene er vel kjente, men tiden er kanskje inne for å gå litt mer i klingen med myndighetene om hvilke krav som bør stilles til subsidierte ruter. Akkurat som vi mener havner, veier og kraftlinjer er avgjørende for Finnmarks mulighet til å delta i verdiskapingen, må forflytningen av folk og arbeidskraft være smidig.



Noen elsker å framstille nordområdesatsingen som langsiktige, utenrikspolitiske visjoner, mest sannsynlig fordi dette er helt uforpliktende tankegods som ikke utløser annet enn symbolsk pengebruk. Vi finner det ganske så paradoksalt at en nasjonal satsing, som har vart i syv år, ikke innebærer mer konkrete tiltak som gjør regionen bedre rustet til å være med på eventyret. En god, tversgående forbindelse mellom Alta/Hammerfest og Kirkenes/Vadsø er etter vår mening helt selvsagt.



For både innbyggerne og næringslivet må også prisnivået være en hemsko. Det er et paradoks at man kan dra på sydentur for en normal flybillettpris mellom øst og vest i Finnmark. I Alta har vi et godt tilbud i form av direktefly til Tromsø og Oslo, men vi har stor sympati med de som skal reise ut fra kyst og innland.



Vi håper også småkommunene spiller inn dette som et poeng i høringsprosessen. I stedet for å lage kronglete ruter langs kysten, må det være et poeng å mate inn trafikken til Alta og Kirkenes, samt Lakselv som har langt flystripe og gode forutsetninger for chartertrafikk.



Hadde det vært vilje til å finne gode løsninger sjøveis, mener vi at mange av flokene kunne vært løst med flynav i de to byene. Det må også være et poeng å styrke tilbudet i stamnettet, blant annet for å sikre flest mulig direkteavganger til Oslo.

Det trengs god fantasi for å lage en rute som innebærer at de som skal til Alta må fly over Alta…

Når røttene viskes vekk

– Mangfoldet bør møtes med respekt og forståelse, skriver Altapostens leder.

Gammelordføreren i støtet

– Skittentøysvask i Finnmark Ap har banet vei for Geir Ove Bakken, skriver Altapostens leder.

Veksten i lokalt næringsliv har flatet ut

– Handelsstanden i Alta har fått nye og hissige konkurrenter, skriver Altapostens leder.

Leder:

Helseskadelig kødannelse

– Pasientenes beste vil som regel være å få et tilbud nærmest mulig eget hjem.

Døden for mediemangfoldet

– Timingen bortimot katastrofal.

Statsbudsjettet:

Håp for avlastningsveien

– Dessverre ingen hjelp til flyplassen, skriver Altapostens leder.

- Helt opplagt å styrke Alta lufthavn

- Alta må være tyngdepunktet når det gjelder kommunikasjoner, skriver Altapostens leder.

Landing på kulen

– Høyres nei-dronning i nord var Altas ordfører Laila Davidsen, skriver Altapostens leder.

– Pass på barna!

Advarer mot farlig lek.

Nærmer seg 20 000

Slik var folketallsutviklingen i 3. kvartal.

Ingen kunder fikk ringt i to timer:

Telenor vil granske feil

Åpnet etterlengtet øyeklinikk

Trenger ikke lengre reise til Tromsø.

– Naturlig å kjempe for fødeavdeling

Ap-leder Jonas Gahr Støre mener Altas befolkning fortjener sykehustilbud.

Kritisk til ekstraregning på 100.000 kroner

– Svært uvanlig at ting ikke skjer.

Frp vil ha mer fart på byråkratene

Frp-nestor Svein Berg gremmes over kommunalt byråkrati og «rød» lokalavis.