Tips oss

Tips oss 24 timer i døgnet på 901 37 819

LEDER

I klingen om flyruter?

Dårlig intern flyforbindelse i Finnmark kan bli en av de største barrierene for et felles næringspolitisk løft i fylket. Da håper vi at næringslivet, kommunene og regionrådene har kjent sin besøkelsestid i forhold til høringsrunden som ble avsluttet denne uka.



Lavt skydekke må være den eneste grunnen til at reisende aksepterer å ta en strafferunde til Tromsø når de rent faktisk skal fra Kirkenes til Alta. Det trengs i realiteten god fantasi til for å lage en rute som innebærer at reisende flyr over Alta på vei til Alta…



Finnmark fylkeskommune har tradisjonen tro bedt om innspill fra kommunene. Vi tror ankepunktene er vel kjente, men tiden er kanskje inne for å gå litt mer i klingen med myndighetene om hvilke krav som bør stilles til subsidierte ruter. Akkurat som vi mener havner, veier og kraftlinjer er avgjørende for Finnmarks mulighet til å delta i verdiskapingen, må forflytningen av folk og arbeidskraft være smidig.



Noen elsker å framstille nordområdesatsingen som langsiktige, utenrikspolitiske visjoner, mest sannsynlig fordi dette er helt uforpliktende tankegods som ikke utløser annet enn symbolsk pengebruk. Vi finner det ganske så paradoksalt at en nasjonal satsing, som har vart i syv år, ikke innebærer mer konkrete tiltak som gjør regionen bedre rustet til å være med på eventyret. En god, tversgående forbindelse mellom Alta/Hammerfest og Kirkenes/Vadsø er etter vår mening helt selvsagt.



For både innbyggerne og næringslivet må også prisnivået være en hemsko. Det er et paradoks at man kan dra på sydentur for en normal flybillettpris mellom øst og vest i Finnmark. I Alta har vi et godt tilbud i form av direktefly til Tromsø og Oslo, men vi har stor sympati med de som skal reise ut fra kyst og innland.



Vi håper også småkommunene spiller inn dette som et poeng i høringsprosessen. I stedet for å lage kronglete ruter langs kysten, må det være et poeng å mate inn trafikken til Alta og Kirkenes, samt Lakselv som har langt flystripe og gode forutsetninger for chartertrafikk.



Hadde det vært vilje til å finne gode løsninger sjøveis, mener vi at mange av flokene kunne vært løst med flynav i de to byene. Det må også være et poeng å styrke tilbudet i stamnettet, blant annet for å sikre flest mulig direkteavganger til Oslo.

Redaktøren anbefaler:

Altaposten ønsker en åpen og saklig debatt. Vi fjerner fortløpende innlegg som er rasistiske, sjikanøse eller strider mot etikk og lovverk. Vi krever at du bruker ditt egentlige navn og oppfordrer alle til å være saklig og vise respekt for andres meninger.

Rolf Edmund Lund, ansvarlig redaktør

Det trengs god fantasi for å lage en rute som innebærer at de som skal til Alta må fly over Alta…

Leses nå:
Siste nytt

- Kvelertak på bygdene

Leder: Fergetrøbbel har blitt en flaskehals for de som satser i Vestre Loppa, skriver Altapostens redaktør.

– Ikke skyll ut ungen med badevannet

Leder: – Vennskapet med Russland bør pleies selv om geopolitiske forhold er kjølige.

Mobilen som tidstyv

Leder: – Snillisme på skolen er ikke veien å gå.

– Løypa er gull verdt

– Rulleskiløypa er 3,3 kilometer med muligheter for Alta, mener Altapostens redaktør.

– Ikke vår oppgave å tildekke hemmelige politiske debatter

Leder: – Innbyggerne skal vite hva som disktueres på bakrommet!

PDF-avis

Kan ha 20 busser på veien samtidig

Arctic Tours har hatt mye kjøring for cruise. Nå overtar grupper som kommer med fly.

Kråkeslottet selges

1.000 kvadratmeter kan bli dine.

Ryddelag i særklasse

Kåfjord bygdelags ryddesjau ga uttelling.

Konkurrerer over grensene

Barna i Barentsregionen får konkurrere.

Kvinne rev ned sameflagget og kastet det i bakken

– Lov å være uenig, men dette var uverdig, mener Aili Keskitalo.

– Man vet jo aldri

Fant mystisk papirlapp i døra.

– Slag i trynet

Tidligere Alta-spiller fortviler

– Jeg har felt mange tårer

Selger Alfa Omega etter knallharde år.

Nå kommer sommeren!

Seksukers varsel lover varme fra juli og langt uti august.

Jubler for rypefangsten

Rypebestanden i Finnmark tar seg opp.

Trosset vær og vind

Rognsunddagan ble en stor suksess, selv om værgudene ikke spilte helt på lag.

Nei, her kan du ikke parkere

– Regnes som et veikryss, fastholder parkeringsseksjonen.

Nye navn til Høstsprell

Stødige signeringer til høstlig musikkfest.

Alta-besøk før jul

Violet Road holder på tradisjonen.

Flesker til med nytt skip

Men det er mye mindre enn MS Midnatsol.

Skjebnedag for Sydvaranger

Økonomisk løsning må komme i dag.

Krigsfrykten øker

En av tre i Finnmark bekymret