Tips oss

Tips oss 24 timer i døgnet på 901 37 819

LEDER

I klingen om flyruter?

Dårlig intern flyforbindelse i Finnmark kan bli en av de største barrierene for et felles næringspolitisk løft i fylket. Da håper vi at næringslivet, kommunene og regionrådene har kjent sin besøkelsestid i forhold til høringsrunden som ble avsluttet denne uka.



Lavt skydekke må være den eneste grunnen til at reisende aksepterer å ta en strafferunde til Tromsø når de rent faktisk skal fra Kirkenes til Alta. Det trengs i realiteten god fantasi til for å lage en rute som innebærer at reisende flyr over Alta på vei til Alta…



Finnmark fylkeskommune har tradisjonen tro bedt om innspill fra kommunene. Vi tror ankepunktene er vel kjente, men tiden er kanskje inne for å gå litt mer i klingen med myndighetene om hvilke krav som bør stilles til subsidierte ruter. Akkurat som vi mener havner, veier og kraftlinjer er avgjørende for Finnmarks mulighet til å delta i verdiskapingen, må forflytningen av folk og arbeidskraft være smidig.



Noen elsker å framstille nordområdesatsingen som langsiktige, utenrikspolitiske visjoner, mest sannsynlig fordi dette er helt uforpliktende tankegods som ikke utløser annet enn symbolsk pengebruk. Vi finner det ganske så paradoksalt at en nasjonal satsing, som har vart i syv år, ikke innebærer mer konkrete tiltak som gjør regionen bedre rustet til å være med på eventyret. En god, tversgående forbindelse mellom Alta/Hammerfest og Kirkenes/Vadsø er etter vår mening helt selvsagt.



For både innbyggerne og næringslivet må også prisnivået være en hemsko. Det er et paradoks at man kan dra på sydentur for en normal flybillettpris mellom øst og vest i Finnmark. I Alta har vi et godt tilbud i form av direktefly til Tromsø og Oslo, men vi har stor sympati med de som skal reise ut fra kyst og innland.



Vi håper også småkommunene spiller inn dette som et poeng i høringsprosessen. I stedet for å lage kronglete ruter langs kysten, må det være et poeng å mate inn trafikken til Alta og Kirkenes, samt Lakselv som har langt flystripe og gode forutsetninger for chartertrafikk.



Hadde det vært vilje til å finne gode løsninger sjøveis, mener vi at mange av flokene kunne vært løst med flynav i de to byene. Det må også være et poeng å styrke tilbudet i stamnettet, blant annet for å sikre flest mulig direkteavganger til Oslo.

Altaposten ønsker en åpen og saklig debatt. Vi fjerner fortløpende innlegg som er rasistiske, sjikanøse eller strider mot etikk og lovverk. Vi krever at du bruker ditt egentlige navn og oppfordrer alle til å være saklig og vise respekt for andres meninger.

Rolf Edmund Lund, ansvarlig redaktør

Det trengs god fantasi for å lage en rute som innebærer at de som skal til Alta må fly over Alta…

– Akutt behov for en ekstraordinær inngripen

– Trenger politikere som skjærer gjennom og finner modeller som sørger for at innbyggerne har beskyttelse, skriver Altapostens leder.

Digitale tidstyver

– Snapchat og Instagram har overtatt rollen til krøllete lapper.

Overgrepssakene:

- Handler i stor grad om holdninger

- Det bør og skal være strenge fengselsstraffer, skriver Altapostens leder.

- Vi mener at Alta er det nye hovedsetet i Finnmark

- NRK styrker sin tilstedeværelse i Finnmark, skriver Grethe Gynnild-Johnsen.

Klemetsen på topp

Norge vant lagkonkurransen i Ramsau.

Fortsetter i Alta IF

Mats Frede Hansen har signert en ny avtale med 2. divisjonsklubben.

Ny norsk triumf

Finn Hågen Krogh bidro til norsk dominans i Davos.

Klar for ny klubb

Rune Ertsås forlater Alta IF.

Ny-sykehuset kommer med båt(!) til Kirkenes

«Halve» sykehuset bygges i Tyskland.

Danser med gravemaskiner

Et unikt konsept holder på å ta form i sandtaket i Raipas. 

Beholder trua tross dystre spådommer

Vi lar oss ikke vippe av pinnen over rufsete nasjonaløkonomi.

– Fikk ikke lov å uttale meg

Hevder han fikk smekk på fingrene av Hero etter at han advarte mot boforholdene.