LEDER

I klingen om flyruter?

Dårlig intern flyforbindelse i Finnmark kan bli en av de største barrierene for et felles næringspolitisk løft i fylket. Da håper vi at næringslivet, kommunene og regionrådene har kjent sin besøkelsestid i forhold til høringsrunden som ble avsluttet denne uka.



Lavt skydekke må være den eneste grunnen til at reisende aksepterer å ta en strafferunde til Tromsø når de rent faktisk skal fra Kirkenes til Alta. Det trengs i realiteten god fantasi til for å lage en rute som innebærer at reisende flyr over Alta på vei til Alta…



Finnmark fylkeskommune har tradisjonen tro bedt om innspill fra kommunene. Vi tror ankepunktene er vel kjente, men tiden er kanskje inne for å gå litt mer i klingen med myndighetene om hvilke krav som bør stilles til subsidierte ruter. Akkurat som vi mener havner, veier og kraftlinjer er avgjørende for Finnmarks mulighet til å delta i verdiskapingen, må forflytningen av folk og arbeidskraft være smidig.



Noen elsker å framstille nordområdesatsingen som langsiktige, utenrikspolitiske visjoner, mest sannsynlig fordi dette er helt uforpliktende tankegods som ikke utløser annet enn symbolsk pengebruk. Vi finner det ganske så paradoksalt at en nasjonal satsing, som har vart i syv år, ikke innebærer mer konkrete tiltak som gjør regionen bedre rustet til å være med på eventyret. En god, tversgående forbindelse mellom Alta/Hammerfest og Kirkenes/Vadsø er etter vår mening helt selvsagt.



For både innbyggerne og næringslivet må også prisnivået være en hemsko. Det er et paradoks at man kan dra på sydentur for en normal flybillettpris mellom øst og vest i Finnmark. I Alta har vi et godt tilbud i form av direktefly til Tromsø og Oslo, men vi har stor sympati med de som skal reise ut fra kyst og innland.



Vi håper også småkommunene spiller inn dette som et poeng i høringsprosessen. I stedet for å lage kronglete ruter langs kysten, må det være et poeng å mate inn trafikken til Alta og Kirkenes, samt Lakselv som har langt flystripe og gode forutsetninger for chartertrafikk.



Hadde det vært vilje til å finne gode løsninger sjøveis, mener vi at mange av flokene kunne vært løst med flynav i de to byene. Det må også være et poeng å styrke tilbudet i stamnettet, blant annet for å sikre flest mulig direkteavganger til Oslo.

Les mer om samme tema
 
Redaktøren anbefaler
 

Altaposten ønsker en åpen og saklig debatt. Vi fjerner fortløpende innlegg som er rasistiske, sjikanøse eller strider mot etikk og lovverk. Vi krever at du bruker ditt egentlige navn og oppfordrer alle til å være saklig og vise respekt for andres meninger.

Rolf Edmund Lund, ansvarlig redaktør

Det trengs god fantasi for å lage en rute som innebærer at de som skal til Alta må fly over Alta…

Leses nå
 

NRK tar pause fra reinflytting

Ansatte trenger hvile.

Fant savnet person

– Dårlig sikt på fjellet.

Hva med gratis sykkelservice?

På veien dit du skal.

fotball

Videre med begge lag

Alta IFs 16-åringer er klare for andre runde i cupen.

– Vi trør til

Sykle til skole og jobb er transport og trim i samme slengen.

fotball

Knepent hjemmetap

Tok ledelsen, men klarte heller ikke denne gangen å holde tett bakover.

Kan skilte med stort etterslep

Samiske veiskilt må godkjennes før de kan skrus opp. Derfor mangler det tusenvis.

Vedtok samisk navn

Christel tok til talerstolen under landsmøte.

– Verdens beste vær og føre

Langfjordrennet 2017 går i minneboka som et av historiens aller beste.