Tips oss

Tips oss 24 timer i døgnet på 901 37 819

LEDER

I klingen om flyruter?

Dårlig intern flyforbindelse i Finnmark kan bli en av de største barrierene for et felles næringspolitisk løft i fylket. Da håper vi at næringslivet, kommunene og regionrådene har kjent sin besøkelsestid i forhold til høringsrunden som ble avsluttet denne uka.



Lavt skydekke må være den eneste grunnen til at reisende aksepterer å ta en strafferunde til Tromsø når de rent faktisk skal fra Kirkenes til Alta. Det trengs i realiteten god fantasi til for å lage en rute som innebærer at reisende flyr over Alta på vei til Alta…



Finnmark fylkeskommune har tradisjonen tro bedt om innspill fra kommunene. Vi tror ankepunktene er vel kjente, men tiden er kanskje inne for å gå litt mer i klingen med myndighetene om hvilke krav som bør stilles til subsidierte ruter. Akkurat som vi mener havner, veier og kraftlinjer er avgjørende for Finnmarks mulighet til å delta i verdiskapingen, må forflytningen av folk og arbeidskraft være smidig.



Noen elsker å framstille nordområdesatsingen som langsiktige, utenrikspolitiske visjoner, mest sannsynlig fordi dette er helt uforpliktende tankegods som ikke utløser annet enn symbolsk pengebruk. Vi finner det ganske så paradoksalt at en nasjonal satsing, som har vart i syv år, ikke innebærer mer konkrete tiltak som gjør regionen bedre rustet til å være med på eventyret. En god, tversgående forbindelse mellom Alta/Hammerfest og Kirkenes/Vadsø er etter vår mening helt selvsagt.



For både innbyggerne og næringslivet må også prisnivået være en hemsko. Det er et paradoks at man kan dra på sydentur for en normal flybillettpris mellom øst og vest i Finnmark. I Alta har vi et godt tilbud i form av direktefly til Tromsø og Oslo, men vi har stor sympati med de som skal reise ut fra kyst og innland.



Vi håper også småkommunene spiller inn dette som et poeng i høringsprosessen. I stedet for å lage kronglete ruter langs kysten, må det være et poeng å mate inn trafikken til Alta og Kirkenes, samt Lakselv som har langt flystripe og gode forutsetninger for chartertrafikk.



Hadde det vært vilje til å finne gode løsninger sjøveis, mener vi at mange av flokene kunne vært løst med flynav i de to byene. Det må også være et poeng å styrke tilbudet i stamnettet, blant annet for å sikre flest mulig direkteavganger til Oslo.

Det trengs god fantasi for å lage en rute som innebærer at de som skal til Alta må fly over Alta…

Veksten i lokalt næringsliv har flatet ut

– Handelsstanden i Alta har fått nye og hissige konkurrenter, skriver Altapostens leder.

Leder:

Helseskadelig kødannelse

– Pasientenes beste vil som regel være å få et tilbud nærmest mulig eget hjem.

Døden for mediemangfoldet

– Timingen bortimot katastrofal.

Statsbudsjettet:

Håp for avlastningsveien

– Dessverre ingen hjelp til flyplassen, skriver Altapostens leder.

- Helt opplagt å styrke Alta lufthavn

- Alta må være tyngdepunktet når det gjelder kommunikasjoner, skriver Altapostens leder.

Landing på kulen

– Høyres nei-dronning i nord var Altas ordfører Laila Davidsen, skriver Altapostens leder.

– Kan bli en heftig, intern dragkamp

– Når en profilert politiker med 12 år erfaring fra Stortinget vender hjem og stiller seg til tjeneste, pleier omfavnelsen å være kjærlig, skriver Altapostens leder.

– Opptrer med makeløs arroganse

– Rettferdighetsprinsippet slår inn når følelsen av overkjøring blir for klam, skriver Altapostens leder.

Ekte håndballglede

Ishavskraft cup skaper begeistring for store og små.

Får 200 millioner i "gavepakke" fra staten

Dette vil Helse Nord-direktøren bruke pengene på.

Kampklar hærfører

Håvard Nome er tilbake som kaptein når Alta IF trenger han som mest.

– Kirkenes og Alta naturlige havner for oljevirksomhet

– Løser logistikkutfordringer for oljeselskapene med våre store flyplasser.

- I år setter vi kontrollrekord

Statens vegvesen advarer sjåfører med dårlig skodde kjøretøy.

– Slett politiarbeid, mener fortvilte foreldre:

Espen (18) kom hjem med sår, kutt og blåmerker

Vitner: – Slått av personalet som skulle gi ham omsorg og trygghet.

Jul-e-handel for 2,7 milliarder

Hver tredje norske forbruker kommer til å handle julegaver på nett i år.