Tips oss

Tips oss 24 timer i døgnet på 901 37 819

LEDER

I klingen om flyruter?

Dårlig intern flyforbindelse i Finnmark kan bli en av de største barrierene for et felles næringspolitisk løft i fylket. Da håper vi at næringslivet, kommunene og regionrådene har kjent sin besøkelsestid i forhold til høringsrunden som ble avsluttet denne uka.



Lavt skydekke må være den eneste grunnen til at reisende aksepterer å ta en strafferunde til Tromsø når de rent faktisk skal fra Kirkenes til Alta. Det trengs i realiteten god fantasi til for å lage en rute som innebærer at reisende flyr over Alta på vei til Alta…



Finnmark fylkeskommune har tradisjonen tro bedt om innspill fra kommunene. Vi tror ankepunktene er vel kjente, men tiden er kanskje inne for å gå litt mer i klingen med myndighetene om hvilke krav som bør stilles til subsidierte ruter. Akkurat som vi mener havner, veier og kraftlinjer er avgjørende for Finnmarks mulighet til å delta i verdiskapingen, må forflytningen av folk og arbeidskraft være smidig.



Noen elsker å framstille nordområdesatsingen som langsiktige, utenrikspolitiske visjoner, mest sannsynlig fordi dette er helt uforpliktende tankegods som ikke utløser annet enn symbolsk pengebruk. Vi finner det ganske så paradoksalt at en nasjonal satsing, som har vart i syv år, ikke innebærer mer konkrete tiltak som gjør regionen bedre rustet til å være med på eventyret. En god, tversgående forbindelse mellom Alta/Hammerfest og Kirkenes/Vadsø er etter vår mening helt selvsagt.



For både innbyggerne og næringslivet må også prisnivået være en hemsko. Det er et paradoks at man kan dra på sydentur for en normal flybillettpris mellom øst og vest i Finnmark. I Alta har vi et godt tilbud i form av direktefly til Tromsø og Oslo, men vi har stor sympati med de som skal reise ut fra kyst og innland.



Vi håper også småkommunene spiller inn dette som et poeng i høringsprosessen. I stedet for å lage kronglete ruter langs kysten, må det være et poeng å mate inn trafikken til Alta og Kirkenes, samt Lakselv som har langt flystripe og gode forutsetninger for chartertrafikk.



Hadde det vært vilje til å finne gode løsninger sjøveis, mener vi at mange av flokene kunne vært løst med flynav i de to byene. Det må også være et poeng å styrke tilbudet i stamnettet, blant annet for å sikre flest mulig direkteavganger til Oslo.

Det trengs god fantasi for å lage en rute som innebærer at de som skal til Alta må fly over Alta…

Nyheter

– Hele Finnmark bør være opptatt av dette

– Det er mulig å finne ulemper og begrensninger for det meste, men i Finnmark bør vi jobbe for utvikling, skriver Altapostens leder.

Gjennombrudd for snuhavn

– Må være mulig å spille hverandre gode, skriver Altapostens leder.

Løft for hele Finnmark

Myten om at Alta «stjeler» arbeidsplasser er skapt av naturlige prosesser, skriver Altapostens leder.

– Sårene vil kreve bearbeidelse i mange år

– Det som skjedde 22. juli 2011 framstår fortsatt som et stort nasjonalt mareritt, skriver Altapostens leder.

– Høie må instruere foretaket

– Administrasjonen i Helse Nord har gått fullstendig i vranglås, skriver Altapostens leder.

Her kan det bli både asylmottak og moské

– Jeg frykter Bossekop blir en ghetto, sier varaordfører Ronny Berg.

– Som å sykle gjennom en verden av postkort

De er godt vant til finnmarksnaturen, men Tommy Bull og Tomas Rafaelsen lot seg fasinere.

La 1300 traktoregg på et blunk

– Nå er det slutt på hesjing og tråkking i siloen

- Alta trenger sushi

Slik fungerer byens nyeste restaurant.

Offroad Finnmark

Knuste målsettingen

Vinnerne av dameklassen i of300 følte de ble løftet fram av entusiastiske støttespillere.

– Bør jobbe for utvikling

– Det er mulig å finne ulemper og begrensninger for det meste, skriver Altapostens leder.

Offroad Finnmark

Hentet med SeaKing

Trolig ingen alvorlig skade, men rytter fraktet til sykehus.