Rolf Edmund Lund"/>

Tips oss

Tips oss 24 timer i døgnet på 901 37 819

LEDER

Vinterlig suksess

Verdiene av vintercruisene til Alta nærmer seg ti millioner kroner, noe som bør gi mersmak for reiselivsnæringen lokalt og regionalt.

Nå er det ting som tyder på at besøket til Joanna Lumley og BBC har gjort britiske turister nysgjerrige på både nordlyset og vinteren nord for polarsirkelen. Det svekket heller ikke interessen at det ble arrangert en engelsk versjon av 71 grader nord. I bestrebelsene på å fange interessen, vil denne type oppmerksomhet ha enorm betydning, i hvert fall på kort sikt. Målsettingen må være målrettet markedsføring i flere land, der man er ganske klar på hva som er virkningsfulle salgsargumenter. Det er nærliggende at nordlyset akkurat nå er "hot".

Visjonen som ligger bak etableringen av Nordnorsk reiseliv har mest sannsynlig hatt en effekt når det gjelder cruisebesøkene. Det betyr at mangfoldet av produkter løfter hele landsdelen og regionen, i den forstand at et besøk i Alta gjerne gir besøk i andre nordnorske byer. Altas spesielle fortrinn kan være at vi har mange interessante reiselivsbedrifter, noe som gjør at båtene kan ligge lengre til kai for at turistene skal få med seg flere ting. Det gir kroner i kassa for flere aktører og er noe å bygge videre på.

Vi er samtidig overbevist om at en god jobb lokalt vil være minst like viktig. Entusiasten Henriette Bismo Eilertsen i North Adventure skal ha svært mye av æren for at man har klart å skape interesse og engasjement for vinterturismen, både i Alta og blant turoperatører og gjester. Energibunten fra Sørøya lar seg sjelden stoppe av sidrumpa innvendinger og har gjort en formidabel jobb for å skape den medvinden vi nå merker. Utfordringen blir å øke antall besøk ytterligere, i samarbeid med de ulike reiselivsaktørene. Vokser man for fort, er det en fare for at vi ikke har nødvendig logistikk for å håndtere masseturisme. Den beste reklamen er fornøyde kunder som vel hjemme formidler uforglemmelige opplevelser.

Vi tror oppskriften på suksess henger nøye sammen hva man rent faktisk tilbyr turistene. Trygve Nygård i opplevelsesbedriften Glød påpekte denne uka overfor TV Nord at det handler om å presentere ekte varer for gjestene, det vil si genuine produkter som er hentet ut fra hverdagen og virkeligheten. Vi har inntrykk av at de lokale bedriftene prioriterer akkurat dette, enten det handler om å fange nordlyset, demonstrere skiferarbeid, videreformidle samisk kultur og historier, skape magi av is og snø eller rett og slett tilby kortreist mat basert på lokale råvarer. Ønsket må være at gjestene mobiliserer sansene. Drar man av gårde med hundespann, reinslede eller scooter vil turistene komme i nærkontakt med spektakulær, arktisk natur, med det det innebærer av lukt og visuelle inntrykk. Under grønnskjæret fra himmelen kan det skapes magi, og det er noe vi alle trakter etter.

Redaktøren anbefaler

Altaposten ønsker en åpen og saklig debatt. Vi fjerner fortløpende innlegg som er rasistiske, sjikanøse eller strider mot etikk og lovverk. Vi krever at du bruker ditt egentlige navn og oppfordrer alle til å være saklig og vise respekt for andres meninger.

Rolf Edmund Lund, ansvarlig redaktør

Gode opplevelser henger nøye sammen med et ekte produkt.

Leses nå
Siste nytt

Verdiskapning

– De valgene som tas har gjerne konsekvenser.

Vi kan ikke bære bruden til alters...

– Vi synes ikke Alta verken skal være fornærmet eller avvisende.

Budsjett-snekring over natta

– Den lite treffsikre flyseteavgiften kan til og med koste ansatte jobben.

Politikerne på tribuneplass

– Vi er vitne til at politikerne er helt handlingslammet.

– Bosituasjonen er håpløs

– Det er krise for borteboende elever.

Buldrende krom og rustent metall

Årets motoriserte vårmønstring ble en fryd for alle sanser.

Enige om ekstra millioner mot ledighet

Fikk inn 100 millioner kroner ekstra til innsats mot arbeidsledigheten på sørvestlandet, skriver VG.

Klart for ny «supermandag»

Innbyggerne i 46 nye kommuner skal stemme over om de vil bli slått sammen.

Ingen garanti mot dobbel seteavgift

Passasjerer kan måtte betale avgift to ganger på samme tur.

– Derfor er jeg glad i Loppa

– Vi har mange utfordringer i vår lille kommune, men de blir neppe mindre om vi slår oss sammen.

– HMS er ikke på dagsorden

I reindrifta tenker man ikke sikkerhet i hverdagen.

– Et enstemmig storting har bedt om reformen

– SV har ikke fremmet et eneste forslag for å styrke Loppas økonomi