Tips oss

Tips oss 24 timer i døgnet på 901 37 819

LEDER

Vinterlig suksess

Verdiene av vintercruisene til Alta nærmer seg ti millioner kroner, noe som bør gi mersmak for reiselivsnæringen lokalt og regionalt.

Nå er det ting som tyder på at besøket til Joanna Lumley og BBC har gjort britiske turister nysgjerrige på både nordlyset og vinteren nord for polarsirkelen. Det svekket heller ikke interessen at det ble arrangert en engelsk versjon av 71 grader nord. I bestrebelsene på å fange interessen, vil denne type oppmerksomhet ha enorm betydning, i hvert fall på kort sikt. Målsettingen må være målrettet markedsføring i flere land, der man er ganske klar på hva som er virkningsfulle salgsargumenter. Det er nærliggende at nordlyset akkurat nå er "hot".

Visjonen som ligger bak etableringen av Nordnorsk reiseliv har mest sannsynlig hatt en effekt når det gjelder cruisebesøkene. Det betyr at mangfoldet av produkter løfter hele landsdelen og regionen, i den forstand at et besøk i Alta gjerne gir besøk i andre nordnorske byer. Altas spesielle fortrinn kan være at vi har mange interessante reiselivsbedrifter, noe som gjør at båtene kan ligge lengre til kai for at turistene skal få med seg flere ting. Det gir kroner i kassa for flere aktører og er noe å bygge videre på.

Vi er samtidig overbevist om at en god jobb lokalt vil være minst like viktig. Entusiasten Henriette Bismo Eilertsen i North Adventure skal ha svært mye av æren for at man har klart å skape interesse og engasjement for vinterturismen, både i Alta og blant turoperatører og gjester. Energibunten fra Sørøya lar seg sjelden stoppe av sidrumpa innvendinger og har gjort en formidabel jobb for å skape den medvinden vi nå merker. Utfordringen blir å øke antall besøk ytterligere, i samarbeid med de ulike reiselivsaktørene. Vokser man for fort, er det en fare for at vi ikke har nødvendig logistikk for å håndtere masseturisme. Den beste reklamen er fornøyde kunder som vel hjemme formidler uforglemmelige opplevelser.

Vi tror oppskriften på suksess henger nøye sammen hva man rent faktisk tilbyr turistene. Trygve Nygård i opplevelsesbedriften Glød påpekte denne uka overfor TV Nord at det handler om å presentere ekte varer for gjestene, det vil si genuine produkter som er hentet ut fra hverdagen og virkeligheten. Vi har inntrykk av at de lokale bedriftene prioriterer akkurat dette, enten det handler om å fange nordlyset, demonstrere skiferarbeid, videreformidle samisk kultur og historier, skape magi av is og snø eller rett og slett tilby kortreist mat basert på lokale råvarer. Ønsket må være at gjestene mobiliserer sansene. Drar man av gårde med hundespann, reinslede eller scooter vil turistene komme i nærkontakt med spektakulær, arktisk natur, med det det innebærer av lukt og visuelle inntrykk. Under grønnskjæret fra himmelen kan det skapes magi, og det er noe vi alle trakter etter.

MER Å LESE PÅ ALTAPOSTEN.NO:

Altaposten ønsker en åpen og saklig debatt. Vi fjerner fortløpende innlegg som er rasistiske, sjikanøse eller strider mot etikk og lovverk. Vi krever at du bruker ditt egentlige navn og oppfordrer alle til å være saklig og vise respekt for andres meninger.

Rolf Edmund Lund, ansvarlig redaktør

Gode opplevelser henger nøye sammen med et ekte produkt.

Siste nytt

Helter fra «kalla» nord

Leder: – Det er lov å unne andre suksess. I hvert fall i smug.

Virkelighetsfjern innblanding

Leder: – En stutumsak basert på et rigid regelverk.

Eksperter på mangfold

Leder: – Ikke minst bør vi finnmarkinger være rause og vite bedre enn å understøtte fordommer mot andre kulturer.

Fantastiske forbilder

Leder: – I Finnmark trenger vi suksesshistoriene!

Merkelig politivri lengst i nord

Leder: – Blir en demografisk miniputt.

PDF-avis
Siste nytt

– Feil å bruke hasteparagraf

Altapostens politiske redaktør, Jarle Mjøen, skriver i dagens lederartikkel at han er overrasket over at politikerne påtvinger et lokalsamfunn et kostbar løsning som ikke er ønsket.

Skimekka i nord

Til uka innledes VM på ski i Falun. Fortsatt er det ikke avklart hvilke utøvere som får grønt lys i de forskjellige øvelsene, men lokalt har vi god grunn til å være stolte av troppen som reiser til Sverige.

Kulturell smeltedigel

Nordlysbyen har vokst til å bli en smeltedigel for ulike kulturuttrykk fra hele Finnmark, skriver Altapostens redaktør på lederplass.

Barna på benken

– I det øyeblikket barn og ungdom blir plassert varig på sidelinja, kan fellesskapet fortone seg som en fiende, skriver Altapostens redaktør.

– Sliter med tilliten

Fefo har lang vei å gå i forhold til omdømmet sitt, skriver Altapostens redaktør.

Brakk staven i bronseløp

Håvard Klemetsen og Magnus Moan virket fornøyde til tross for dramatikk på teamsprinten.

– ESA har ingen Finnmarkshall-sak

Avkrefter at fylkeskommunen har tatt kontakt.

Helter fra «kalla» nord

Leder: – Det er lov å unne andre suksess. I hvert fall i smug.