Tips oss

Tips oss 24 timer i døgnet på 901 37 819

LEDER

Vinterlig suksess

Verdiene av vintercruisene til Alta nærmer seg ti millioner kroner, noe som bør gi mersmak for reiselivsnæringen lokalt og regionalt.

Nå er det ting som tyder på at besøket til Joanna Lumley og BBC har gjort britiske turister nysgjerrige på både nordlyset og vinteren nord for polarsirkelen. Det svekket heller ikke interessen at det ble arrangert en engelsk versjon av 71 grader nord. I bestrebelsene på å fange interessen, vil denne type oppmerksomhet ha enorm betydning, i hvert fall på kort sikt. Målsettingen må være målrettet markedsføring i flere land, der man er ganske klar på hva som er virkningsfulle salgsargumenter. Det er nærliggende at nordlyset akkurat nå er "hot".

Visjonen som ligger bak etableringen av Nordnorsk reiseliv har mest sannsynlig hatt en effekt når det gjelder cruisebesøkene. Det betyr at mangfoldet av produkter løfter hele landsdelen og regionen, i den forstand at et besøk i Alta gjerne gir besøk i andre nordnorske byer. Altas spesielle fortrinn kan være at vi har mange interessante reiselivsbedrifter, noe som gjør at båtene kan ligge lengre til kai for at turistene skal få med seg flere ting. Det gir kroner i kassa for flere aktører og er noe å bygge videre på.

Vi er samtidig overbevist om at en god jobb lokalt vil være minst like viktig. Entusiasten Henriette Bismo Eilertsen i North Adventure skal ha svært mye av æren for at man har klart å skape interesse og engasjement for vinterturismen, både i Alta og blant turoperatører og gjester. Energibunten fra Sørøya lar seg sjelden stoppe av sidrumpa innvendinger og har gjort en formidabel jobb for å skape den medvinden vi nå merker. Utfordringen blir å øke antall besøk ytterligere, i samarbeid med de ulike reiselivsaktørene. Vokser man for fort, er det en fare for at vi ikke har nødvendig logistikk for å håndtere masseturisme. Den beste reklamen er fornøyde kunder som vel hjemme formidler uforglemmelige opplevelser.

Vi tror oppskriften på suksess henger nøye sammen hva man rent faktisk tilbyr turistene. Trygve Nygård i opplevelsesbedriften Glød påpekte denne uka overfor TV Nord at det handler om å presentere ekte varer for gjestene, det vil si genuine produkter som er hentet ut fra hverdagen og virkeligheten. Vi har inntrykk av at de lokale bedriftene prioriterer akkurat dette, enten det handler om å fange nordlyset, demonstrere skiferarbeid, videreformidle samisk kultur og historier, skape magi av is og snø eller rett og slett tilby kortreist mat basert på lokale råvarer. Ønsket må være at gjestene mobiliserer sansene. Drar man av gårde med hundespann, reinslede eller scooter vil turistene komme i nærkontakt med spektakulær, arktisk natur, med det det innebærer av lukt og visuelle inntrykk. Under grønnskjæret fra himmelen kan det skapes magi, og det er noe vi alle trakter etter.

Gode opplevelser henger nøye sammen med et ekte produkt.

Nyheter

– Endeløst kaos har preget saksgangen

– Mange forsøk på å vri fokuset vekk fra kjernen i saken, skriver Altapostens leder.

Demokratisk kollaps

– Absolutt ingen ønsker å påta seg ansvaret for at Polarbase befinner seg på 1. plass, skriver Altapostens leder.

– Venstre og KrF kan redde Ap og SV

– Alta-samfunnet trenger alt annet en en ny eksplosiv politisk cocktail med splinter i alle retninger, skriver Altapostens leder.

– Åpenbar tillitsbrist

Finnmark Ap går usedvanlig langt i sin kritikk av hovedutvalgsleder Ernø Johansen, skriver Altpostens leder.

Ned fra maktens tinde

– Finnmark radert vekk, skriver Altapostens leder.

Har reist 16 ganger rundt jorda

Se hvor mye bortekampene koster Alta IF i året.

Vil ta navet tilbake

Alta kommune ber Widerøe om å bruke flynavet i Finnmark. – Nei, er svaret fra flyselskapet.

Politmesteren: - Vi står uten verktøy

Alt denne mannen gjør av kriminalitet, vil bli henlagt.

– Det er noe av det verste jeg har vært borti

Hadde ti mann i sving for å skifte dekk.

Hammerfest vil kjempe for Grethe

Vil ha utskjelt og vraket fylkesråd i toppen på Ap-lista.