LEDER

Vinterlig suksess

Verdiene av vintercruisene til Alta nærmer seg ti millioner kroner, noe som bør gi mersmak for reiselivsnæringen lokalt og regionalt.

Nå er det ting som tyder på at besøket til Joanna Lumley og BBC har gjort britiske turister nysgjerrige på både nordlyset og vinteren nord for polarsirkelen. Det svekket heller ikke interessen at det ble arrangert en engelsk versjon av 71 grader nord. I bestrebelsene på å fange interessen, vil denne type oppmerksomhet ha enorm betydning, i hvert fall på kort sikt. Målsettingen må være målrettet markedsføring i flere land, der man er ganske klar på hva som er virkningsfulle salgsargumenter. Det er nærliggende at nordlyset akkurat nå er "hot".

Visjonen som ligger bak etableringen av Nordnorsk reiseliv har mest sannsynlig hatt en effekt når det gjelder cruisebesøkene. Det betyr at mangfoldet av produkter løfter hele landsdelen og regionen, i den forstand at et besøk i Alta gjerne gir besøk i andre nordnorske byer. Altas spesielle fortrinn kan være at vi har mange interessante reiselivsbedrifter, noe som gjør at båtene kan ligge lengre til kai for at turistene skal få med seg flere ting. Det gir kroner i kassa for flere aktører og er noe å bygge videre på.

Vi er samtidig overbevist om at en god jobb lokalt vil være minst like viktig. Entusiasten Henriette Bismo Eilertsen i North Adventure skal ha svært mye av æren for at man har klart å skape interesse og engasjement for vinterturismen, både i Alta og blant turoperatører og gjester. Energibunten fra Sørøya lar seg sjelden stoppe av sidrumpa innvendinger og har gjort en formidabel jobb for å skape den medvinden vi nå merker. Utfordringen blir å øke antall besøk ytterligere, i samarbeid med de ulike reiselivsaktørene. Vokser man for fort, er det en fare for at vi ikke har nødvendig logistikk for å håndtere masseturisme. Den beste reklamen er fornøyde kunder som vel hjemme formidler uforglemmelige opplevelser.

Vi tror oppskriften på suksess henger nøye sammen hva man rent faktisk tilbyr turistene. Trygve Nygård i opplevelsesbedriften Glød påpekte denne uka overfor TV Nord at det handler om å presentere ekte varer for gjestene, det vil si genuine produkter som er hentet ut fra hverdagen og virkeligheten. Vi har inntrykk av at de lokale bedriftene prioriterer akkurat dette, enten det handler om å fange nordlyset, demonstrere skiferarbeid, videreformidle samisk kultur og historier, skape magi av is og snø eller rett og slett tilby kortreist mat basert på lokale råvarer. Ønsket må være at gjestene mobiliserer sansene. Drar man av gårde med hundespann, reinslede eller scooter vil turistene komme i nærkontakt med spektakulær, arktisk natur, med det det innebærer av lukt og visuelle inntrykk. Under grønnskjæret fra himmelen kan det skapes magi, og det er noe vi alle trakter etter.

Redaktøren anbefaler

Altaposten ønsker en åpen og saklig debatt. Vi fjerner fortløpende innlegg som er rasistiske, sjikanøse eller strider mot etikk og lovverk. Vi krever at du bruker ditt egentlige navn og oppfordrer alle til å være saklig og vise respekt for andres meninger.

Rolf Edmund Lund, ansvarlig redaktør

Gode opplevelser henger nøye sammen med et ekte produkt.

Leses nå
Siste nytt

– Pasientene i Finnmark skal ivaretas på best tenkelige måte

– Alta nærsykehus kan på mange måter oppfattes som et kompromiss.

Stjernøya for alle

– Høyesterettsdommen er en seier for allmuen og felles bruk av arealene i Finnmark.

«Smutthull» for Senterpartiet

– En uredd distriktsforkjemper.

Skifer på lokale hender

– Det er et historisk sus over dette.

– Ingen skam å snu

– Man bør ha vilje til å sette seg inn i de utfordringene som finnes i Finnmark.

Gammel skalle skal begraves på nytt

Høytidelig sermoni for hodeskalle.

Magisk aften

– Det er noe eget med kirker og konserter.

– Ikke ta det for gitt at dere bare får 1.000 kroner

Inger Lisbeth Siri får erstattet kofferten fra Norwegian.

Optimistiske spillere tøffere enn treneren

Ikke enige om årets målsetting.

håndball

Over før det startet

Må se hele sesongen fra tribuneplass.

Tjente en halv milliard

Bedriftene i Alta er bunnsolide over hele linja. Se lista over de 100 største her.

– Alta-hatet slo ut Sjåstad

Rut Olsen hevder Runar Sjåstad ble vraket fra 1. plassen fordi han er for Alta-vennlig.

Eks-ordføreren har fått seg ny jobb

– Da muligheten bød seg var jeg raskt på banen.

– Vi ønsket ikke å bli tatt ut i streik

«Alle» er oppgitt over at Alta kraftlag rammes.