Tips oss

Tips oss 24 timer i døgnet på 901 37 819

LEDER

Vinterlig suksess

Verdiene av vintercruisene til Alta nærmer seg ti millioner kroner, noe som bør gi mersmak for reiselivsnæringen lokalt og regionalt.

Nå er det ting som tyder på at besøket til Joanna Lumley og BBC har gjort britiske turister nysgjerrige på både nordlyset og vinteren nord for polarsirkelen. Det svekket heller ikke interessen at det ble arrangert en engelsk versjon av 71 grader nord. I bestrebelsene på å fange interessen, vil denne type oppmerksomhet ha enorm betydning, i hvert fall på kort sikt. Målsettingen må være målrettet markedsføring i flere land, der man er ganske klar på hva som er virkningsfulle salgsargumenter. Det er nærliggende at nordlyset akkurat nå er "hot".

Visjonen som ligger bak etableringen av Nordnorsk reiseliv har mest sannsynlig hatt en effekt når det gjelder cruisebesøkene. Det betyr at mangfoldet av produkter løfter hele landsdelen og regionen, i den forstand at et besøk i Alta gjerne gir besøk i andre nordnorske byer. Altas spesielle fortrinn kan være at vi har mange interessante reiselivsbedrifter, noe som gjør at båtene kan ligge lengre til kai for at turistene skal få med seg flere ting. Det gir kroner i kassa for flere aktører og er noe å bygge videre på.

Vi er samtidig overbevist om at en god jobb lokalt vil være minst like viktig. Entusiasten Henriette Bismo Eilertsen i North Adventure skal ha svært mye av æren for at man har klart å skape interesse og engasjement for vinterturismen, både i Alta og blant turoperatører og gjester. Energibunten fra Sørøya lar seg sjelden stoppe av sidrumpa innvendinger og har gjort en formidabel jobb for å skape den medvinden vi nå merker. Utfordringen blir å øke antall besøk ytterligere, i samarbeid med de ulike reiselivsaktørene. Vokser man for fort, er det en fare for at vi ikke har nødvendig logistikk for å håndtere masseturisme. Den beste reklamen er fornøyde kunder som vel hjemme formidler uforglemmelige opplevelser.

Vi tror oppskriften på suksess henger nøye sammen hva man rent faktisk tilbyr turistene. Trygve Nygård i opplevelsesbedriften Glød påpekte denne uka overfor TV Nord at det handler om å presentere ekte varer for gjestene, det vil si genuine produkter som er hentet ut fra hverdagen og virkeligheten. Vi har inntrykk av at de lokale bedriftene prioriterer akkurat dette, enten det handler om å fange nordlyset, demonstrere skiferarbeid, videreformidle samisk kultur og historier, skape magi av is og snø eller rett og slett tilby kortreist mat basert på lokale råvarer. Ønsket må være at gjestene mobiliserer sansene. Drar man av gårde med hundespann, reinslede eller scooter vil turistene komme i nærkontakt med spektakulær, arktisk natur, med det det innebærer av lukt og visuelle inntrykk. Under grønnskjæret fra himmelen kan det skapes magi, og det er noe vi alle trakter etter.

Redaktøren anbefaler:

Altaposten ønsker en åpen og saklig debatt. Vi fjerner fortløpende innlegg som er rasistiske, sjikanøse eller strider mot etikk og lovverk. Vi krever at du bruker ditt egentlige navn og oppfordrer alle til å være saklig og vise respekt for andres meninger.

Rolf Edmund Lund, ansvarlig redaktør

Gode opplevelser henger nøye sammen med et ekte produkt.

Leses nå:
Siste nytt

Nei takk til fakta

Leder: – Det handler om politisk unnfallenhet og makelighet.

– Alta heier på Hammerfest

Leder: – Det er flere grunner til at vi bør heie på hverandre.

Ostehøvelens triumf

Leder: – Nærskoleprinsippet er heller ikke bærekraftig!

Prisverdig at Ørjan deler sin historie

Leder: – Selv stygge blikk og avvisning kan være lammende.

PDF-avis

– Vi sitter med lua i handa

Hevder politikerne i Alta ikke er tøff nok i sine helsekrav.

Sjarmerte på Høstsprell

Åge varmet publikum i høstmørket.

Har kniven på strupen

BUL-jentene tapte stort i første kvalifiseringskamp.

Ber politikerne reagere

Her er det Texas-camping og ulovlig søppeldumping.

Åpner sitt eget hjem

Kjappere ute enn den finske statsministeren.

Funnet død ved sjøen

Politiet mistenker ingen ting straffbart.

Tok fire for fart

I ønsket kontroll

Avlivet skadd bjørn

Var tidligere skadeskutt.

Rett inn på laget?

Mathias Normann og Sega Ngom har sonet ferdig.

Ble gitt bort som 9-åring

– Jeg har hele livet lurt på hvorfor det ble meg, sier Theresa Chisanga, som deler sin gripende historie med Altapostens lesere.

Ønsker rask avklaring

Miljøministeren dro på befaring for å bli bedre kjent med foreslått verneområde.

Uenig med kretslederne

Alta-treneren gleder seg ikke like mye over forslag til nytt seriesystem.

Vil åpne skolen for flyktninger

Halvor Pettersen (Ap) vil huse 50 flyktninger i skolebygg i Øksfjord.

Beste juli noen gang

Aldri før har nordnorske hoteller hatt flere gjestedøgn i juli måned.

Ut på nytt anbud

Bøkfjordbrua på E105 sendes ut på anbud for andre gang.

Hastevedtak gir plass til mindreårige

Flyktningene strømmer til landet og 40 enslige mindreårige kommer til Alta.