Endringvilje og innovasjon høres kanskje ut som honnørord fra en hvilken som helst takketale, men vi velger å prakke dem på bedriften Arges i Aronneskjosen. Makan til ukuelig pågangsmot er det vanskelig å oppvise i næringslivet. Desto større grunn til å la seg inspirere av det Bjørnar Bull og hans arbeidsmaur har klart å utrette.

Det så lenge ut til å bli nok et utflagget og nedlagt bytte, der eierne «betalte» innsatsviljen til mange ansatte med å flytte hele produksjonen ut av Alta. Vi har hørt den før, enten varemerket var Frionor eller Helly Hansen.

Det oppleves naturligvis forferdelig urettferdig, spesielt når man har stablet millioner inn på kontoene til eierne hvert år. Den bedriftsøkonomiske kompetansen eller fenomenet stordriftsfordeler har vi ingen planer om å betvile, men det handler også om det mest verdifulle bedriftene har: Kompetansen og lojaliteten til de ansatte.

Det ble fullstendig oversett og vraket da framtiden til Polyfemos skulle avgjøres for noen år tilbake. Argumentene prellet av som vann på gåsa. Bedriften stabbet sørover, uten å ofre de ansatte en tanke. De fikk imidlertid ikke med seg nøkkelpersonalet og terget til og med den gamle gründeren Arnstein Johansen.

Resultatet ble altså Arges, som i nye lokaler har klart å overleve disse ulvetider – og har overvunnet fødselssmertene med enormt pågangsmot. Nå har vi ingen tro på at gjengen i kjosen verken kan eller vil hvile på laurbærene, men vi konstaterer at bedriften har klart å utvikle et nytt og etterspurt produkt, antistatiske fôrslanger som til og med representerer trygghet for ansatte i havbruket. Når Arbeidstilsynet krever at selskapene bruker denne type trygge produkter, er det en enorm anerkjennelse til bedriften i Alta, samtidig som de altså sitter med et patent på et produkt som kan serve 100 prosent av markedet.

Det norske markedet er stort, men vi tror det er klokt å se utover landegrensene. Det handler om at norske oppdrettskonsern har spredd sine vinger på grenseløst vis i mange år, men også at andre havbruksnasjoner er opptatt av teknologiske forbedringer. Havbruksnasjonene vil samarbeide tettere i årene som kommer, og da gjelder det å ha et internasjonalt blikk på utviklingen. Nærheten til markedet pleier å være viktig, men Oslo er neppe plommen i egget hvis markedet ligger i Russland eller Island. Det er mulig å skape både verdier og arbeidsplasser i Finnmark. Det er både Polyfemos og Arges et eksempel på, men ingen må forestille seg at det er noen «kjære mor» når storkapitalen kjøper seg opp eller bruker musklene for å tilrive seg markedsmakt.