Fra før av vet vi at det finnes politiske og mentale avstander, men konklusjonene i rapporten tilsier at vi også er «milevis» fra en felles bo- og arbeidsregion.

Transportøkonomisk institutt (TØI) har på oppdrag fra Vest-Finnmark regionråd laget analysen av de utfordringene som finnes når det gjelder investeringer, infrastruktur og transportløsninger. Det er i stor grad aksen mellom Alta og Hammerfest som får oppmerksomhet, naturlig nok, ettersom de fleste problemstillinger er knyttet til hvordan de to vekstsentrene kan spille hverandre og regionen god i en ny tid.

De to «motorene» i Vest-Finnmark blir ekstremt viktige for å sikre vekst og folketall i fylket, men igjen må vi minne om at storebrorrollen krever omsorg for mindre kommuner, ikke minst i en situasjon der sammenslåinger er høyaktuelt. Under KS-møtet som pågår i Alta debatteres framtiden, og den kan være både spennende og skremmende. I så måte blir rapporten fra TØI et relevant innspill i debatten.

Statusrapporten slår langt på vei opp åpne dører, muligens basert på de brukerbaserte undersøkelsene som er gjort i næringslivet. Det er utvilsomt lange avstander i Finnmark, det er behov for bedre vintervedlikehold og transporten er i stor grad bilbasert. De kortsiktige tiltakene er stort sett i tråd med det som er prioritert allerede, blant annet Riksvei 94, avlastningsveien og Riksvei 93. Dette er store og tunge prosjekter som tuftes i transportplaner og vil gå sin gang, simpelthen fordi det er en dyd av nødvendighet for vekst og utvikling.

Den foreskrevne resepten fra TØI vil være å konservere dagens situasjon. Selvfølgelig bør begge byene jobbe videre for samarbeid og felles utvikling, men en videreføring av dagens bilbaserte pendlermønster gir strengt tatt ingen forandring. Kanskje bortsett fra noe bedre framkommelighet og komfort på veiene. Hvis uviljen i tillegg er så stor mot å bruke hurtigbåten, som vi får inntrykk av her, står vi overfor en raskt overstått prøveperiode. Det er ikke overraskende at det koster å drive kollektivtrafikk i Finnmark, men det finnes en smerteterskel, spesielt hvis det heller ikke er noe ønske om å endre atferd i de to byene. Flypendlere, pasienter til sykehuset og brukere av Alta lufthavn vil vært en naturlig kundegruppe, men det fordrer interesse og behov for å reise kollektivt.

Rapporten går klar av de store konfliktområdene, som flyplasstruktur. Det betyr at Hammerfest vil jobbe videre for en ny flyplass, samtidig som Alta kommune allerede er i gang med sin forskutterte forlengelse av rullebanen. Det tyder i det minste på at landet flyter over av melk og honning...