Raset i Sørkjosen var en dramatisk påminnelse om hvor sårbare vi er når trafikkårene «brytes», slik vi opplevde med Herranes bru i Langfjorden for en del år tilbake.

Vi er riktignok vant til at flere fjelloverganger stenges både èn og to dager vinterstid på E6, for eksempel på Kvænangsfjellet, Sennalandet og Hatter, men det blir naturligvis mer alvorlig når vårløsninga tar med seg deler av veien. Til alt hell gikk det ikke liv tapt, men det er og blir en påminnelse om at infrastrukturen i nord er spesielt sårbar på grunn av manglende alternativer.

Det er viktig å få maskineriet i gang raskest mulig.

Et flere dagers brudd på innfartsåra til Nord-Troms og Finnmark gir selvfølgelig uheldige konsekvenser for mange reisende, men også det meste av logistikk. Mange reiser langs europaveien, og «strekket» mellom Alta og Tromsø har en aktiv transportnæring. Matvarer skal inn til Finnmark og her er Alta et knutepunkt.

Omkjøring er ingen enkel foreteelse nord i landet. Det handler om 60-70 mil. Det hender ikke så rent sjelden at værgudene på Sennalandet sender oss rundt Karasjok, men i dette tilfellet handler det om ekstreme konsekvenser med langtur via Finland. Nå skjer ikke dette så ofte, men det er vanskelig å formidle for resten av landet hvor omfattende konsekvensene er når viktig infratruktur hangler. Desto viktigere er det å forklare hvorfor veier og samferdsel står så sentralt i nord når det gjelder politisk virksomhet.

Å sikre gode og farbare veier handler om mer enn antall innbyggere og en slags endimensjonal, bedriftsøkonomisk verdsetting av strekninger som bygges og vedlikeholdes. Spesielt hvis man er opptatt av at verdiskaping skal foregå i nord, at råstoffer skal tas i bruk og fraktes ut på markedet, handler dette om investeringer i framtiden. Kanskje spesielt for fiskeri og havbruk.

Visjonene som er knesatt i nordområdesatsingen tilsier også at man må holde oppe tempoet i forhold til bygging av veier og infrastruktur, så får vi heller ta det som bonus om det får positive ringvirkninger for distriktene. Vi har registrert at det finnes dem som mener at nordområdesatsingen ikke skal fungere som distriktspolitikk.

Håper er nå at Statens vegvesen skal få trafikken opp og gå fra kommende onsdag. Det betyr minst 3-4 dager med brudd i veiforbindelsen. Vegvesenet er kommet raskt i gang med grunnboringer og undersøkelser, og det selvfølgelig svært viktig at det tas forholdsregler når det gjelder trygghet og sikkerhet. Gambling er det ingen som etterspør langs nordnorske veier.