Med Senterpartiet som alliansepartner sørger regjeringen denne uka for at en ny motorferdsellov blir vedtatt i Stortinget. Det innebærer ikke noe frislipp av scooterkjøring, men betyr blant annet at næringslivet kan satse på turistkjøring til attraktive destinasjoner, som for eksempel til Halddetoppen.

I mange år har reiselivsbedriftene i Finnmark ventet på en oppmykning av dispensasjonspraksisen, slik at det er mulig å stelle i stand et kommersielt reiselivsprodukt med et visst volum. Reglene har vært alt for stivbeinte og lite forutsigbare, så målsettingen må nå være å skape gode, trygge og ordnete forhold for både aktørene og turistene. Her får nå lokaldemokratiet et betydelig ansvar.

Ingen er tjent med at lover og regler blir utfordret eller tøyd, så vi tror bedriftene er fullt ut i stand til å ivareta alle hensyn. Så lenge turene er godt organisert, tviler vi sterkt på at andre brukere vil lide noen overlast av at næringslivet bruker kjente traseer. Lokale politikere får nå anledning til å utvise et skjønn som gir næringslivet mulighet, kombinert med ansvarlig forvaltning i forhold til natur, dyreliv og andre brukere. Med tilstrekkelig godvilje er det mulig å skape et passe strengt og rettferdig regime som ikke stenger døra for gode ideer.

Timingen kunne ikke vært bedre. Nordlysturismen er i ferd med å ta av, og mange av gjestene vil garantert være i målgruppen. Etterspørselen vil naturligvis avgjøre om turistene foretrekker ski, truger, hunder eller annen fremkomstmiddel, men erfaringene viser at mange vil raskt inn og ut av et område for å få med seg spesielle opplevelser. Ofte er det knapphet på tid, ikke minst for de som er på cruise.

Det faktum at tyskerne nå varsler sin ankomst i desember med 15 charterfly, tilsier også at scooterturisme blir en viktig del av håndteringen. Endringen gjør også at ideen om en transportkorridor inn og ut av Alta får ny vind i seilene, selv om det blir krevende å foreta store endringer innenfor rammene av plan- og bygningsloven.

For Finnmark Ap er det en aldri så liten strek i regningen at trioen Frp, Høyre og Sp fikser biffen i et valgår, i en sak som betyr mye for folk. Dette er nemlig et tema Ap lokalt og regionalt har vært opptatt av, men uten nødvendig drahjelp fra nasjonalt nivå i åtte år med styring, betyr gode ønsker og honnørord null og nada. Vi tipper de tre partiene som får gjennomslag, vil bruke det neste halve året til godt synlig feiring, ikke minst Sp på «vippen». Her har de definitivt en distriktssak som er salgbar.

Vi er tilhenger av et godt og velordnet løypenett, som favoriserer kloke scooterkjørere og familiefolk. I vinter har vi sett en del dødsulykker på scooter, men det handler i stor grad om kjøring utenfor fastsatt løypenett. Det er farlig, uansett hvor det måtte finne sted.

Løypenettet i Troms og Finnmark skal vi ikke klage på, men det har lenge vært et irritasjonsmoment at bevegelsesfriheten på islagte vann har vært begrenset. Vi mener det er en god og praktisk løsning at folk kan finne sin plett langs gode fiskevann, i stedet for at alle skal «stime» rundt det hjørnet på vannet som er nærmest løypa. Meningen med den lille liberaliseringen er ikke å gi noen anledning til å glemme regler og folkeskikk, så ordningen må naturligvis håndheves skikkelig. Ikke minst er det viktig at scooterfolket selv pleier selvjustis og sørger for at man ikke skyter seg selv i foten gjennom pøbelkjøring på vann og omkringliggende heng. Da vil pendelen slå tilbake.