Næringsdrivende Sunniva Juhls i Kautokeino hadde en skikkelig utblåsning på sosiale medier etter årets påskefestival, et åpent oppgjør etter mange år med dalende interesse, lite nytenkning, dårlig service og et tilbud som bygda ikke kan være bekjent av.

Ingen behøver å tvile på at oppgjøret er et eksempel på at «den man elsker, tukter man». Sunniva Juhls har i mange år vært talskvinne for mobilisering i Kautokeino, et felles løft som styrker næringslivet, gir verdiskapning og sørget for bedre omdømme. Alt dette er grunnleggende viktig for å ha muskler til å kjempe om turistene i årene som kommer, enten det er nabo Karasjok eller Sapmi-tilbud ute på kysten som utfordrer Kautokeino.

Da er skuffelsen ekstra stor når forventningene ikke innfris under påskefestivalen, som er selve utstillingsvinduet for gode og autentiske opplevelser av samisk kultur og næring. Savnet av den gode, gamle stemningen fra reinkappkjøringen på Buletjavre har nærmest blitt prekær, simpelthen fordi konkurrerende arrangement har uthulet hele produktet og skapt den totale forvirring om hvor og når det er mulig å oppleve kappkjøring med sjel og stemning. De siste årene har det minnet mer om pliktløp.

Det er synd, for det finnes knapt et bedre utgangspunkt for å lage reiselivsprodukter som skaper interesse og nysgjerrighet, både på grunn av kultur, språk, næring og matopplevelser. Ikke bare for utenlandske gjester, men også for norske turister som har mer penger enn de fleste når de legger ut på utflukt. Vi synes også det er symptomatisk for situasjonen at oppslutningen om Sami Grand Prix har falt som en stein de siste årene, noe som også får betydning for interessen for å være med. Vi tror det handler om både organisering, markedsføring og ikke minst evnen til å trekke i lag. Kanskje Maze bygdelags energi og engasjement gjennom de siste årene kan være en inspirasjon?

Påskefestivalens ulike brikker må pusles sammen og utgjøre et robust brett med attraksjoner og opplevelser som frister. Ikke bare for ett besøk, men kanskje år etter år. Det er da service, entusiasme og kvalitet blir så viktig. Det må friste til gjentakelse. Det må også være slik at de ulike aktørere framsnakker hverandre og sørger for at totalpakken blir en magnet – og da drypper det på absolutt alle. For oss er det ubegripelig at enkelte klarer å gjøre en konsert med Isac Elliot til noe negativt, selv om det er gitt støtte fra fellespotten til et finsk ungdomsfenomen. Av og til må man skape opplevelser, også for tenåringene som tross alt skal ta stafettpinnen videre. Det er vel unt at de fikk en slik konsert på hjemmebane i Kautokeino.

Det store poenget er at stor oppslutning om konsertene i Bakteharji har betydning for omsetningen i butikkene, belegget på hotellet og campingplassene, bensinstasjonene og ikke minst de ulike arrangementene i løpet av påskedagene. Kautokeino er ikke større enn at alle bør gå sammen for å skape en påskefestival som skinner og dermed legge grunnlaget gode reiselivsprodukter ellers i året.

Da er det prisverdig at ordfører Klemet Erland Hætta reagerer raskt og inviterer til dialog for å finne ut hvordan man tar veien videre.