Både forlenget rullebane i stamnettet og avlastningsvei gjennom et kommunikasjonsmessig knutepunkt, er svært gode og viktige samferdselsprosjekter for hele Finnmark. Det gjelder bare å bekjempe Alta-allergien for å nå fram med budskapet.

Fylkestinget valgte mot alle odds å innlemme både rullebanen og avlastningsveien på prioriteringslista for anvendelsen av kompenserende midler for 2016 til 2018. I første runde ble «Alta-prosjekter» skviset fullstendig, til tross for at innføringen av full arbeidsgiveravgift slo inn med stor kraft i regionen.

Vi skal ikke repetere hvordan den lange og tornefulle prosessen artet seg, men vi tror ordfører Laila Davidsen har ordene i behold når hun sitter med et inntrykk av at saken preges av uoversiktlige motkrefter. Man behøver ikke flere powerpointer for å se dette poenget.

Det er all grunn til å rose ordfører Laila Davidsen og Venstres Trine Noodt, som i fylkestinget gikk i spissen for at lista ble utvidet med disse prosjektene, så får tiden vise hvordan dette selges inn for beslutningstakerne – og om det finnes tilstrekkelig med midler til at det monner. Blir beløpene hamret ned i den avgjørende prosessen, er vi like langt. Noe sier oss at det gjelder å være våken. I fjor ble lista trumfet gjennom mens det politiske Finnmark slumret seg gjennom sommerdvalen.

Gårsdagens behandling er også en påminnelse om viktigheten av å være representert på fylkestinget, slik Alta-politikerne har vært de siste årene. Både innenfor skole og samferdsel har det vist seg å være ekstremt betydningsfullt. Gjennombruddet for utvidelse av Alta videregående skole er bare ett eksempel.

Det får ikke hjelpe at både ekstraordinære telefoner til Bjørn Kjos og lange kveldsmøter må til for å skape forståelse for behovene.

At Avinor er opptatt av å følge sin egen prioriteringsliste bør ikke overraske noen, men for flyselskapene, Alta og Finnmark må det være av stor betydning at fylket har et kommunikasjonssenter med en tidsriktig rullebane, som gir bedre belegg og større frekvens på direkteruta. Det handler om avgjørende infrastruktur for flere bransjer. Avinor har heller ikke noe «eierskap» til at det akkurat nå frigjøres masser som kan brukes til utfylling, men vi gjerntar gjerne at det må være lov med dialog på tvers av sektorer. For eksempel mellom Avinor og Statens vegvesen.

Avlastningsveien i Alta blir en forlengelse av innfartsporten til Finnmark, det vil si en E6-strekning som blir avgjørende for å skape flyt i trafikken, blant annet for turister, transportnæringa og andre næringsdrivende. Trafikken fra E6 vest for Alta og riksvei 93 kanaliseres inn mot byen, men varer og tjenester spres ut over fylket, enten det er fisk eller post som skal fraktes på kryss og tvers.