Porsanger kommune har kjempet en ensom kamp for å realisere en snuhavn for cruiseskip. Da er det solidarisk og prisverdig at Laila Davidsen og Alf E. Jakobsen sammen går på barrikadene for et prosjekt som burde hatt regional tilnærming fra fødselen.

Ordførerne i vekstkommunene Alta og Hammerfest har neppe muskler til å tilby avgjørende investeringsbistand, men vi tror det betyr en del at det rekkes ut en symbolsk hånd til et sprekt næringspolitisk initiativ. Viljen og ambisjonene er på plass når man faktisk vurderte å selge rådhuset for å skaffe egenkapital. Det samme overmotet hadde lokalpolitikerne da de igangsatte bygging av elevboliger, uten å ha verken fylkeskommunal velsignelse eller økonomiske forutsetninger. Neppe klokt når det blinker Robek i varsellampene, men et sterkt signal om at man ønsker mye for eget lokalsamfunn.

Det er opplagt at kommunekassene ikke kan endevendes for å sikre infrastruktur for internasjonale aktører. Skattepengene skal primært brukes til å sikre velferd og servicetilbud lokalt, men det er fullt mulig å legge til rette for god infrastruktur og gode rammebetingelser. Et robust regionalt samarbeid mellom kommuner, fylkeskommune, lokale næringsaktører og Innovasjon Norge hadde gitt et mer salgbart prospekt, for å lokke solide og langsiktige investorer på banen.

Northcape Turnaroundport burde i langt større grad blitt løftet opp som en regional kampsak. For Nordkapp som i dag er den soleklart største magneten for turister, inkludert pengesterke cruisegjester. For Hammerfest som bør ha stort potensial med varemerker som isbjørnklubben, Snøhvit og verdens nordligste by. For Alta lufthavn og Nordlysbyen som nærmer seg besøk av 30 årlige cruisebåter med vinterturister, og har en imponerende portefølje av opplevelsesbedrifter.

For Sapmi som har en spennende og eksotisk kultur å øse av i møtet med utenlandske gjester – og ikke minst for Porsanger som har Banak i sin midte, en flyplass som egner seg ypperlig for charterturisme. I den samme pakken finnes det planer om hotellsatsing som er prisgitt investeringer til snuhavn og stort volum av turister.

Den politiske debatten i Porsanger må ses i lys av et intenst ønske om verdiskaping på egen kjøl, men det blir magert i forhold til et regionalt samarbeid som kan spille alle gode. Det samfunnsøkonomiske bakteppet må være med når et bedriftsøkonomisk puslespill skal på plass, for det er langt i fra enkelt å skaffe risikovillig kapital. Det handler om et krevende prosjekt, men ikke mer krevende  enn at det hadde passet godt inn i teoretiske nordområdeplaner, Nasjonal tranportplan og et uttalt ønske om alternative næringer til olje og gass. Finnmark trenger ikke almisser for å komme i gang, men investeringer som viser at man genuint mener noe med å ta hele landet i bruk.