Innbyggere og næringsliv på Årøya jubler ikke over det nye hurtigbåttilbudet. Tvert om er folk rasende for å ikke bli hørt når de hevder at det nye sambandet vil bli en katastrofe. Altaposten ser at det er en rekke ubesvarte spørsmål, både av prinsipiell og praktisk karakter. Derfor burde aldri fylkesutvalget tatt i bruk hasteparagrafen for å få sendt ut havneprosjektet på Årøya på anbud.

Behandlingen torpederer fylkestingets intensjon om å være ekstra årvåkne i denne saken. Nå trekker KrFs representant Svein Iversen seg fra Årøyutvalget, som skulle følge saken tett. Hans status som en særdeles nøktern politikere burde vært nok til å ta advarslene på alvor. Iversen er sterkt i tvil til at MS Årøy kan ivareta lokalsamfunnets interesser, men er kanskje enda mer bekymret for kvikkleireutglidning.

Selv om fylkesrådmannen har vist til en rapport fra 2012 hvor Multikonsult har beskrevet grunnforholdene som akseptable, og at Rambøll i ettertid har hatt andrehåndskontroll på rapporten, er både Iversen og Årøya Grendelag sterkt i tvil om prosjektet lar seg gjennomføre ut fra at det er kvikkleire både i havn og på land. Grendelaget går så langt i sin advarsel at de frykter for liv og helse om det igangsettes tunge inngrep uten ytterligere  avklaring av grunnforholdene. Det er overraskende at fylkesrådmann Øystein Ruud tør ta hele ansvaret på sine skuldre for at havneutbyggingen kan igangsettes uten vesentlig risiko.

Med frykten for kvikkleireutglidning burde fylkesutvalget lagt vekk hasteparagrafen og gitt Årøyutvalget en mulighet til å gjøre den jobben fylkestinget har satt utvalget til. Fylkesutvalget la rett nok inn en sikkerhetsventil i forslaget. Prosjektet skal ikke realiseres om prisen skulle vise seg å bli for høy, og dersom ikke sikkerheten er god nok. Her forventer vi også at bygningsmyndighetene i Alta kommune tar sin kontrolloppgave på alvor.

Den nye hurtigbåten MS Årøy betyr en dramatisk endring fra dagens løsning. Ei  spesialbygget ferge skal erstattes av en standard hurtigbåt som har mulighet til å ta kjøretøy, inkludert store vogntog. Det vil ikke være mulig med gjennomgående inn og utkjøring, noe som er pekt ut som en forutsetning for å kunne serve store gårdsbruk og i oppdrettsbedriften på øya.

MS Årøy krever ny eller ombygd havn både på Kongshus og Mikkelsby. Når vinner av transportanbudet, Boreal Transport, skal ivareta oppdraget 1. januar 2016 må havnene være ferdig. I motsatt fall frykter fylkeskommunen et betydelig erstatningskrav fra Boreal. Derfor hastverket.

Fylkestinget har satt av 15 millioner kroner til havneombyggingen på Årøya i økonomiplanen. Enkelte mener prosjektet kan ha en pris på det dobbelte før det står ferdig. Det er imidlertid ikke en eventuell millionsprekk som er vårt hovedargument til å snu i denne saken. For Altaposten er det avgjørende at lokalbefolkningen er godt fornøyd med dagens fergeløsning, som de føler ivaretar deres interesser på en god måte. Når fylkespolitikerne velger å skifte konsept bør en forutsetning være at lokalbefolkningen sitter tilbake med en gevinst i form av bedre tilbud. Det er det ingenting som tyder på.