Regionvegsjef Torbjørn Naimak er forbilledlig klar og handlekraftig når han nå lover at de krappe og farlige svingene gjennom Storgjerdet på riksvei 93 skal rettes opp.

Det vil skape unison glede for trafikanter av alle slag, men framfor alt er det nødvendig at barnefamiliene får en annen hverdag. Etter å ha levd flere tiår med hjertet i halsen, er det på tide at dette defineres som et hasteprosjekt. Dessverre kom det ingen oppfølging da starten på Kautokeinoveien fra Bossekop ble bygget i sin tid. En gylden mulighet ble skuslet vekk.

En løsning for strekningen mellom Salkobekken og Øvre Alta har ligget på vent i alt for lang tid, men Statens vegvesen har naturligvis vært smertelig klar over risikoen på denne svært trafikkerte parsellen sør for Alta. Uten gang- og sykkelvei snakker vi om høyrisiko for myke trafikanter, som skolebarn og trimmere på føtter og sykkel.

Trafikken har eksplodert de siste tiårene. Med flere hundre daglige passeringer av vogntog har man levd med en uforsvarlig situasjon.

Beboer Eva Paulsen har naturligvis helt rett i at kun flaks har hindret større ulykker, og som mamma og ildsjel, er det forståelig at hun gjerne ser gravemaskinene i aksjon før hun stoler på at floken løses. I påvente av handling har egne barn blitt voksne, men det forhindrer ikke at det er nok av skolebarn som behøver beskyttelse i årene som kommer. Det kan for eksempel være et stort poeng å gjøre noe med veien mellom Øvre Alta og tettstedet, før en massiv utbygging av Skoddevarre kommer i gang. Kanskje skolen i Øvre Alta kan bli en viktig «reserve» med sin nærhet?

Selv om prosjektet ikke er finansiert, bør Statens vegvesen ha all tenkelig ryggdekning for å komme i gang. Det ligger en forpliktelse i at man sammen med Alta kommune har planlagt et løft i alle år, et løft som også vil ha betydning for annen viktig infrastruktur, som vann og avløp. Dernest er det slik at et startskudd her vil kunne utløse sterkere engasjement for veien videre mot Eiby, den glemte bygda som har ventet i mer enn 40 år på sin løsning. Det vil være klokt å se sterkningen i sammenheng, vel vitende om at man i Nasjonal Transportplan har ryddet plass til en trygg og god løsning for Kløfta. På sikt er det også avgjørende at man ser utfordringene helt inn til finskegrensa og indre riksvei. Vi mener det videre er viktig å kommunisere ut at både Riksvei 93 og snart ferdigstilte E6 vest for Alta er innfartsårer til et kommunikasjonssenter for hele fylket.

Det har vært tverrpolitisk enighet om prioriteringen av Storgjerdet, både lokalt og nasjonalt, men det vil alltid handle om synliggjøring og påvirkning når gode formål settes opp mot hverandre. Alta kommune med ordfører Laila Davidsen i spissen, har brukt mye energi på å følge opp dette prosjektet de siste årene og kommunen må definitivt videreføre engasjementet, selv om løfter og gode intensjoner nå synes å være på plass. Summen for en løsning i Storgjerdet vil ligge på nærmere 40 millioner kroner. Det er ikke mer enn den planlagte kommunale «snarveien» mellom Saga og Kaiskuru vil koste – og det bør ikke være noen tvil om hva som haster mest.