De fleste ser viktigheten av at skoleelevene lærer seg å bruke digitale hjelpemidler i skolearbeidet, men vi har en aldri så liten mistanke om at det har sneket seg inn en tidstyv i klasserommene. Avhengighetsforholdet til mobiltelefonen kan bli så intenst at det sperrer for læring.

Da synes vi det er positivt av elever på 9. trinn ved Sandfallet ungdomsskole vil teste ut hvordan det er å klare seg uten mobiltelefonen i kjernetiden i skolehverdagen. For både lærere og elever må det være interessant å finne ut om den utstrakte bruken av sosiale medier får betydning for evnen til å lære. Det behøver ikke bare være et spørsmål om bruk av tid, men også evnen til å konsentrere seg om fagene og det som blir formidlet i timene. Vi tror de fleste kan skrive under på at overdreven bruk av mobiltelefon og nettbrett kan være et forstyrrende element, enten man skal kommunisere ansikt til ansikt eller bruke ressursene på andre ting. Dette er relevant for arbeidsplasser og de tusen hjem, der forbausende mange har vendt nesetippen mot mobilen i stedet for hverandre.

Vi har nemlig alle fått en ny hverdag når det gjelder teknologiske hjelpemidler, ikke bare elevene. Det påvirker oss på godt og vondt. Det finnes en endeløs rekke med positive faktorer når det gjelder sosiale medier, men baksiden av medaljen har vi ferske eksempler på i lokalsamfunnet. Blant annet «usynlig» nettmobbing og lukkede Facebook-sider med deling av bilder som kan være skadelig for alle involverte.

Skolen skal naturligvis påse at elevene er godt rustet til å møte den nye hverdagen. Den nye teknologien gir uante muligheter for å finne informasjon og skape kommunikasjon. På mange måter er det en fare for at de som henger etter i teknologikjøret blir tapere på arbeidsmarkedet og isolert i sosiale sammenhenger.

Utfordringen blir å finne en gylden middelvei, en balanse for hva som er klokt i forhold til læring og gjensidig respekt. Uansett hvilket verktøy elevene måtte ha for handa, gjelder det å unngå støy, enten den er hørbar eller visuell. Grensesetting er fortsatt viktig, selv om Snapchat og Instagram har overtatt rollen til krøllete lapper.

Det lille eksperimentet på Sandfallet ungdomsskole kan skape bevisshet rundt problemstillingen, og ingenting er bedre enn at ungdomsskolene sammen finner den rette formelen. En skikkelig evaluering kan gjøre at elever, lærere og foreldre får en felles forståelse av hva som er lurt, også sett opp mot faren for at inaktivitet, spillavhengighet og mobbing. All ære til Sandfallet ungdomsskole og den aktuelle klassen som tar en fot i bakken og tenker over hva som er best for arbeidsmiljøet.