Den nært forestående utvidelsen av Alta helsesenter gir gode muligheter til forbedringer i spesialisthelsetjenestene i Alta-regionen, men det er ikke antall kvadratmeter som blir avgjørende. Termometeret for kundetilfredshet dreier seg om kvalitet, og da vil antall hender og spekteret av tjenester være sentrale kriterier for hva som er mulig å oppnå, medisinsk og økonomisk.

Det er kanskje ikke uventet at ventelistene ved Hammerfest sykehus er kortere enn ved poliklinikken i Alta, men det forrykker hele balansen når ventetiden er tre ganger så lang i ett og samme foretak. Pasienter med kroniske lidelser er tradisjonelt sett tålmodige og venter pliktskyldig på sin tur, men det er verken bra for den enkelte, samfunnet eller Finnmarkssykehuset, at man ikke har klart å få dette på stell.

Vi er derfor helt enige med medisinsk fagsjef Harald G. Lunde, som mener det ikke er godt nok å vente på samkjørte lister fra Helse Nord. Risikoen er at pasientene og arbeidsgivere finner ut at utmattende venting ikke er veldig klokt, klikker seg inn på fritt sykehusvalg og får hjelp andre steder i landet, for eksempel i private klinikker. Vi unner pasientene rask behandling, men en slik pasientstrøm vil undergrave ønsket om kvalitet og kapasitet lokalt.

Det er en fordel om vi gjør jobben selv i Finnmark, og da gjerne i et tett samspill mellom Alta og Hammerfest. Pasientenes beste vil som regel være å få et tilbud nærmest mulig eget hjem, spesielt når vi har så gode erfaringer med dyktige, ambulerende fagfolk. Kirurgene som tar seg av knær og skuldre får enorm rutine på sine turneer til Alta og pasientene får en skånsom og rasjonell behandling. Det er en vinn-vinn-situasjon, slik at vi slipper å reise bort knappe helseressurser.

Neste steg er naturligvis faste spesialister i Alta. Vårt tips er at den nye hjemmelen på Elvebakken vil åpne øynene til langt flere enn pasientene. Øyeklinikken vil fungere som en inspirasjon til satsing på andre fagfelt, som ortopedi og indremedisin. Da vil også fastlegene på en rask, nær og effektiv måte kunne følge opp sine pasienter.

I det nye helsesenteret i Alta vil det være potensial til å øke kapasiteten betraktelig. Forutsetningen blir nødvendigvis at det finnes nok menneskelige ressurser til å håndtere behovet, og her må det være sømløse og fleksible tilstander i Finnmarkssykehuset, alt etter hva som gagner pasientene. Det betyr flere hender og nyansettelser, i tillegg til optimal dialog og forståelse mellom klinikkene i Alta og Hammerfest. Strukturen og rutinene må være forutsigbare. Vår påstand er fremdeles at en naturlig opptrapping i Alta de siste 40 årene, basert på folketall og etterspørsel,  ville gitt en helt annen helsepolitisk debatt i Vest-Finnmark. I stedet har man stukket hodet i sanden, uten vilje og evne til omstilling.

Den vedtatte utbyggingen i Alta gir oss en ny mulighet til å foréne kreftene, til glede for pasientene. Her finnes såpass mye følelser og historie, at det kan være klokt av Helse Nord å holde i tømmene og sørge for at prosessen følges tett på overordnet nivå. De kan begynne med å samordnete ventelistene, slik at den biten er på plass lenge før nybygget tas i bruk.