Finnmark må forvente en debatt om hvordan framtidige samferdelsmidler skal disponeres. Med 11 flyplasser for 75.000 innbyggere ligger det i kortene at vi ikke kan unntas kritiske spørsmål til hvordan strukturen skal og bør være, blant annet i lys av den demografiske utviklingen.

Regionvegsjef Torbjørn Naimak har tatt initiativ til en høyst nødvendig debatt om forholdet mellom veiutbedringer og flyplasstruktur. Det bør ikke komme som en overraskelse at myndighetene ser nærmere på sammehengen mellom oppgraderingen av veiene og antall flyplasser som skal betjene de ulike områdene.

I Øst-Finnmark er det seks flyplasser for 28.000 mennesker, og mest naturlig vil det være å diskutere om det er mulig å opprettholde flyplasser i både Vardø, Vadsø og Kirkenes. Det må også ses i lys av den pengesekken som stilles til disposisjon – og den er neppe utømmelig i framtiden. Vi tror ikke det er framtidsrettet å svekke stamflyplassen i Sør-Varanger. Snarere bør det ligge til rette for økt satsing, blant annet for å sikre gode forbindelser sørover.

Geografien og bosettingsmønsteret i Vest-Finnmark har gjort det helt opplagt å styrke Alta lufthavn de siste årene. En naturlig oppfølging er å utvide rullebanen for å kunne møte nye flytyper og sikre gode forbindelser for hele regionen, gjerne supplert med bedre vei- og båtforbindelse inn mot Alta som bør og må være tyngdepunktet når det gjelder kommunikasjoner. Det må imidlertid skje innenfor realistiske rammer, og verken kystriksveien eller kortere forbindelse mellom Porsanger og Alta, kan sies å være annet enn science fiction i øyeblikket. Det er også et spørsmål om det er særlig samfunnsøkonomisk å gå den veien.

Det blir naturligvis rabalder av slikt, men vi mener det er riktig av Naimak å videreformidle hvilke scenarier som kan bli aktuelle. Det er en debatt som kommer i forbindelse med  utarbeidelsen av Nasjonal Transportplan fra 2018, enten vi vil det eller ikke, og her ligger det i sakens natur at de ulike fagområdene vil se utviklingen i sammenheng. Snever sektortenkning vil neppe være gangbart, slik regionvegsjefen er inne på i sin begrunnelse for å invitere til debatt.

Det er ekstremt lange avstander i Finnmark. Det må ligge i bunnen for debatten, blant annet når det gjelder ambulanseberedskap og assistanse for både innbyggere og gjester.  I dette bildet må vi ha med oss at det er store planer for Nordområdene, ikke minst når det gjelder industrielle ambisjoner. I den grad man tar ned antall flyplasser, må det vektes opp i mot den sikkerhet og beredskap som uansett må være på plass.