Arctic Race of Norway ble fantastisk reklame for Troms og Finnmark, men det er minst like viktig at vi har brukt anledningen til å fremme en idrettsfest som skaper stolthet og fellesskap lokalt.

Rammene rundt arrangementet ble de aller beste, selv om været skapte utfordringer  flere steder.  Humøret langs traseen var imponerende. Mange brukte kreativiteten, enten de kledde seg ut, laget spennende plakater eller bidro med hyggelige stunts for å fange oppmerksomheten fra kameraene. Med seere i 160 land var det hyggelig å vise fram fylket vi er så stolte av.

Den proffe produksjonen kjenner vi fra Tour de France og ikke minst fra første runde av Arctic Race. Det er derfor ingen overraskelse at TV-bildene ut til seerne ble spektakulære og velregisserte. Det må til for å holde på seerne. Vi er ikke mange i Troms og Finnmark, men gjennom «ruta» fortonet det seg som en sammenhengende folkefest med enorm oppslutning fra kaldfrosne innbyggere.

Etter bare to sesonger viser det seg at seertallene her til lands er veldig gode, rundt 300.000. Samtidig kommer meldingen om at seere i mange land hadde sans for bildene, blant annet i Frankrike. Det er godt nytt, for løpet trenger flere stjerner, større prestisje og flere internasjonale sponsorer. I det lange løp kan ikke kommuner og fylkeskommuner være sponsorer, selv om dette har vært en forutsetning innledningsvis. Det skal være lov å stelle i stand til fest med jevne mellomrom, slik vi har gjort tidligere som vertskap for Melodi Grand Prix, men over tid må dette finansieres av andre.

Vi synes de involverte kommunene sto for strålende innsats denne gangen, hver for seg og i samlet flokk. Det har framstått som et høyst velkommet fellesløft, der ordførere som Alf E. Jakobsen, Kristina Hansen og Laila Davidsen har gitt av seg selv som frontfigurer. Man har også brukt anledningen til å pynte opp byene, og det var nærmest strøkent da syklistene passerte i høyt tempo. Det er en kvalitet vi bør etterstrebe i framtida, både med og uten internasjonale ritt. Ønsker vi å være en turistdestinasjon må vi sammen, kommune, gårdeiere, næringsliv og folk flest, legge prestisje i at alt skal være på stell. Ikke bare for tv-seere.

Aronnesrocken skal også ha all ære for at de flyttet begivenhetene til sentrum og på den måten satte en ekstra spiss på folkefesten. I sum har vi god grunn til å være stolte over måten Alta framsto denne begivenhetsrike helga, kanskje spesielt i lys av at vi nylig har invitert til både Offroad Finnmark og Altaturneringen.

For Nord-Norge håper vi at TV-bildene skal øke interesse for landsdelen og det vi har å by på av natur, varme og opplevelser.