Fallet i reklameinntektene gjør at mediebedriftene forbereder seg på nye runder med hestekurer. Mediehuset Altaposten er ikke noe unntak og må forberede seg på nye tiltak for å være i forkant, både økonomisk og innholdsmessig.

Håpet er at lokalsamfunnet ser viktigheten av å støtte lokal journalistikk, som er ekstremt viktig for både demokrati og felles arenaer. Altaposten befinner seg på det meste av arenaer og ønsker å være garantisten for at nyheter, informasjon, debatt og kritisk ordskifte når innbyggerne, uansett om de foretrekker papiravis, nettavis, e-avis, mobil, radio eller tv.

Det er ingen selvfølge å beholde lokale medier. Det er bare å se til Kirkenes, der Sør-Varanger Avis nå får kunstig åndedrett for unngå konkurs. Under dagens ekstraordinære generalforsamling er håpet at lokale investorer reiser tilstrekkelig kapital for å berge avisa, men det er også behov for å senke driftskostnadene dramatisk. Viktigheten av ei lokalavis i dette spennende området er årsaken til at Mediehuset Altaposten har engasjert seg så sterkt for å finne en løsning. Vi bretter mer enn gjerne opp ermene i en slik redningsaksjon, men det primære er at lokalsamfunnet selv stiller opp, gjennom sin lojalitet og støtte.

Like viktig er det naturligvis med gode aviser som tar for seg regionen i sin dekning. Finnmarken og Finnmark Dagblad satser sammen digitalt, en nødvendighet for å beholde slagkraften. Blodrøde tall for kollega FD gjør at også de må gjennom tøffe prosesser for å overleve. Vi krysser fingrene.

Mediehuset Altaposten hadde riktignok et overskudd på en million i 2015, men må ta nye grep for å sikre den sunne driften vi har i dag. Så langt har innsparingene betydd reduksjon i antall ansatte fra 45 til 30 gjennom det siste tiåret, bortfall av lørdagsavis, samtidig som «plussing» av redaksjonell saker gjør at brukerinntektene igjen peker oppover. Det gjør ingen mediehus for å pine lesere, men fordi journalistikk koster. Klarer man å finne effekive inntektsmodeller digitalt, vil det kunne forhindre nedbemanning og færre utgaver.

I går la konsernet Polaris Media fram sin strategi og sparepakke fram mot 2020, vel vitende om at brukertrendene ikke går over.  Store amerikanske konsern har forlengst møtt opp på «trammen» til lokale mediebedrifter og gjør dermed store innhogg i driftsinntektene, med Facebook og Google i spissen. Det må man møte offensivt.

Mediehuset Altaposten har vært gjennom en modernisering og omstilling, med Polaris som en sterk støttespiller på utvikling av teknologi og tekniske løsninger. Det gjør vi for å møte nye behov, simpelthen fordi lokale medier er limet i lokalsamfunnet. Med dekning av nyheter, sport, debatt, musikk, næringsliv, politikk, hendelser og det som rører seg. Vi har de beste forutsetninger for å være «superlim» for leserne i vårt dekningsområde.