Hurtigbåten mellom Alta og Hammerfest er i utgangspunktet en strålende ide, hvis visjonen er å sveise sammen de to største byene i en bo- og arbeidsregion, men det er overhengende fare for at tilbudet havarerer etter kort tid. Tolker vi Hammerfest-politikerne rett, er det tilnærmelsesvis et ønske at ruta skal bli en flopp – og da blir trafikkgrunnlaget for magert. Dessverre, både for sykehuset i Hammerfest og direkterutene ut av Finnmark med fly.

Langs kyststripa ellers i landet finnes det gode eksempler på at hurtigbåtene fungerer utmerket. Boreal har for eksempel gode erfaringer på innmating av trafikk til Tromsø fra resten av fylket, enten passasjerene skal til UNN, Langnes eller har andre ærender i Nordens Paris. Den samme tradisjonen har vi ikke i Vest-Finnmark, til tross for naturgitte forhold, miljø og komfort. Vi kjører aller helst bil, noe Transportøkonomisk Institutt (TØI) var inne på i sin rapport for Vest-Finnmark regionråd.

Unntaket er nettopp Snøhvitekspressen som fungerte utmerket i utbyggingsfasen på Melkøya, men i driftsfasen sank trafikken betydelig. I så stor grad at ruta forsvant. Alta-politikerne har hatt et klart ønske om å gjenopprette ruta, med ambisjoner om to rotasjoner. Det er en god tanke, men spørsmålet er om medvirkningen er tilstrekkelig fra passasjerene. I den grad den ene av destinasjonene er innstilt på å boikotte ruta, er det stor fare for at det blir tomt ombord og lite regningssvarende.

En slik rute må nemlig innarbeides over flere år for å drive opp trafikken, der målsettingen må være å mate inn passasjerer til flyavganger i Alta og konsultasjoner ved sykehuset, i tillegg til at pendlere og arbeidsfolk har et godt alternativ. For ytterdistriktene i Altafjorden vil en slik rute også være et stort pluss, men det monner nok ikke i det store bildet. Allerede om ni måneder kommer det en evaluering som gir oss svaret på hvordan tilbudet har fungert kortsiktig.

I tillegg finnes det en ganske framtredende politisk dimensjon som bare blir mer og mer sentral i debatten. Byggingen av Alta Nærsykehus skal etter planen redusere trafikken mellom de to byene, selv om dette ikke slår inn før om noen år. Videre har kravet om ny flyplass i Hammerfest bare økt i styrke, noe som innebærer at man i hvert fall politisk ønsker å ha et mest mulig selvstendig trafikkgrunnlag. Det svekker direkterutene fra Finnmark, men det øret har politikerne i nabobyen ikke planer om å lytte til.