Alta har i mange år hatt fantastiske reiselivsprodukter og gründere som bretter opp ermene sent og tidlig. Nå er tiden inne for å tjene penger. Da kan det være fornuftig å løfte i samlet flokk og heie på hverandre når anledningen byr seg.

I går kunne gründer Trygve Nygård i Glød åpne sitt nye praktanlegg på Holmen, med entusiastiske klappsalver fra kolleger, bransjen og de som har bidratt til å finansiere herlighetene. Det er nemlig med hjertet i halsen og en viss ydmykhet de fleste velger å satse så uredd og optimistisk, som Glød gjør i dette tilfellet. Når mange millioner investeres i bygg og utstyr, betyr det tunge månedlige avdrag og kapitalkostnader for relativt sårbare foretak, der inntektsstrømmene gjerne kommer i rykk og napp.

Det er samtidig et sterkt signal om at både selskapet, banker og Innovasjon Norge har trua på turisme i Finnmark. Bare på Holmen har vi tre tøffe aktører som satser på kortreiste opplevelser, enten det er mat eller turer i fantastiske omgivelser. Det er betryggende når flere ser mulighetene.

Drar vi lengere opp i Altadalen finner vi flere som tenker like optimistisk, som Sorrisniva, Pæskatun, Gargia fjellstue og Trasti & Trine, aktører som hver på sin måte har stort potensial. I tillegg vet vi at Boazo Sami Siida har store planer i Øvre Alta. Dette er opplevelsesbedrifter som kan utfylle hverandre og sammen øke interessen for Alta som destinasjon, noe som igjen har avgjørende betydning for at cruisetrafikken seiler videre med samme styringsfart. Økt antall cruiseskip på besøk i Alta har bidratt sterkt til å løfte volumet og dermed sikre flere aktører bedre armslag for å satse videre. Spennende blir det også når tyske turister flys inn til Alta i jula. Stikkordene er vinter, helleristninger, elva, skifer, lokal mat, Sapmi og det vi har masse av: Vinter-Finnmark med snø, minusgrader og flerrende nordlys på himmelen. Det hele «pakkes» i kvalitetsbaserte opplevelser. Da er også betalingsviljen stor.

Vi tror nemlig ikke det bare handler om at nordlyset «blender» omgivelsene, men at vinterturisme sakte, men sikkert er i ferd med å kapitalisere seg etter mange år med produktutvikling. Kvalitet er nøkkelen, men også god markedsføring av den merkevaren som i stor grad er felles for alle. Der Nordnorsk Reiseliv og større kampanjer løfter produktet, kan de lokale aktørene fronte forskjellene og det de mener er eget varemerke. Vi tror dette bidrar til et felles løft – og da er vi glad for at bedriftene også har sett behovet for god koordinering med et eget destinasjonsselskap. Hvert og ett av produktene har sin sjarm, men det gjelder å samle trådene og lokke turistene hit. Da kommer de gjerne på nytt.

Videre må suksesshistorier dyrkes for å være kimen til inspirasjon, ikke misunnelse.