Medielandskapet er i kraftig endring og mediehusene må verne om journalistikken når kostnadene må kuttes. Slik er det i høyeste grad også i Finnmark.

I går kunne Finnmark Dagblad bekrefte at de vurderer nedleggelse av trykkeriet i hjembyen Hammerfest. Ved å kjøpe tjenester fra Polaris Trykk i Alta vil avisa spare store utgifter, som igjen kan brukes til kjernevirksomheten; nemlig drive med journalistikk i en omfangsrik og krevende region.

Det er ikke overraskende at det skaper følelser, kanskje spesielt med tanke på at fremtidig trykking kan bli i Alta, både for FD og samiske Avvir. Det handler om lange tradisjoner, men i den nye virkeligheten er det ikke rom for sentimentalitet. Papirinntektene stuper og ingen mediehus kan leve med røde tall.

Altaposten har også vært nødt til å sette ut både trykking og distribusjon til andre aktører, nettopp fordi man er nødt til å konsentrere seg om innholdet, det som ivaretar sjelen, samfunnsoppdraget og ikke minst varemerket som skal danne grunnlaget for framtidig aktivitet. Den aktiviteten vil i stor grad være digital, men enn så lenge er papiret viktig for både lesere og annonsører, selv om omstillingen går i ekspressfart.

Akkurat nå er avisene i både Polaris-konsernet og Amedia under sterkt press – og må handle raskt for å møte nye brukervaner. En omstilling kan være smertefull, men er høyt nødvendig. Det er blant annet derfor mediene tar i bruk pluss-løsninger på nettsidene. Å drive gratis butikk holder ikke i lengden.

Det er derfor fornuftig og rasjonelt å kutte i industrielle kostnader, som eksempelvis trykkeritjenester. I lille Finnmark har vi per i dag fem trykkerier, til tross for at det er fullt mulig å samle tjenestene og utnytte kapasiteten bedre enn i dag. Det gjelder også i Øst-Finnmark.

Aller verst er det nemlig om antall journalister reduseres og at mediene ikke får mulighet til å dekke så bredt og dypt som ønskelig. Å senke ambisjonene for utøvelse av selve samfunnsoppdraget, vil ramme demokratiet og debatten som er så viktig for lokalsamfunnene.

Vi tror samtidig mediene skal være glade for at folk bryr seg om hvilke prioriteringer som foretas. Det er imidlertid kortsiktig å ramme egne medier som representerer limet i sitt dekningsområde. Vi har registrert at mange hammerfestinger truer med boikott av egen avis. Det er å skyte seg selv i knærne. Akkurat nå trenger mediene forståelse for at de er i en prekær situasjon, ikke minst fra sentrale politikere.